Gul fredag

En kylig men vacker fredagmorgon,solen sken från blå himmel!!
Dukade frukosten på gult porslin!!
 
Dom gula skålarna hittade jag i ett skåp hos mamma,är nog 50 -60 år gamla.
....Gustavsbergs porslin.
 
Kannan hittade jag åxå hos mor,men den hade ingen stämpel men var härligt solglad i färgen!
Mamma samlade på tillbringare i min ungdon,så denna är väl inköpt under denna period!
 
 
Denna skönhet med vita små prickar är köpt på Ica maxi.
Man blir glad av gult!!!En bra start på en fredag!!
 
När jag  var och handlade var det bra pris på blandfärs,
......så klart man måste köpa ett huvud vitkål och färs då!
 
Blev en kålpudding,men någon har varit och nallat lite i formen.....;-)
 
Kålpudding
 
800 g blandfärs
2 ägg
1 korv köpes risgrynsgröt
2 msk kalvfond
1 msk salt 
1 litet huvud vitkål
1 msk smör
1-2 msk ljus sirap
 
Hacka vitkålen i småa bitar
Stek kålen i en stekpanna med smöret
Stek på medelvärme
Stek tills kålen blivit mjuk
Tillsätt sirapen
Stek en liten stund till vätskan försvunnit
Blanda färs med gröt ägg och kryddor
Smaka av och tillsätt mer kryddor om det behövs
Blanda ner den avsvalnande kålen i färsen
Bred ut smeten i en ugnsform
Grädda i ugnen i 175 grader ca 20-30 min
Serveras med kokt färskpotatis och gräddsås
 
Sen hade jag sett Stina Patetsos (känd från masterkocken) chokladkaka med toscaglasyr.
Så den bakade jag när ugnen lika var igång
Receptet finns på Mitt Kök!
Hittar ni det inte så hör av er så ska jag skriva det åt er
Väldigt god med tobleronebitar i!!!
 
Middan blev kycklingtacos
 
Till 6 tackobröd stekte jag 
2 kycklingfileer i bitar i smör
kryddade kycklingbitarna med grillkrydda
blandade ner 1 ask milda cuisine (vitlök & örter)
ev pressad vitlök
1/2 dl grädde
chilisås efter smak
låt puttra en stund
serveras varm i tortillabröd och sallad
 
 
 
Kram//Erica
 

Kommentera här: