Plötsligt händer det saker....

Idag har det hänt en hel del skojiga saker i mitt liv...
Saker som kommer att synas snart!
Ja då dom sker ska jag även berätta om dom,ja jag är lite hemlig av mig just nu!
Men gott folk,visa lite tålamod!!!
Snart, väldigt snart...
Bakat Toscarutor och Stollar på förmiddagen.
 
Toscarutor

4 ägg
3 dl socker
5 msk grädde
150 g smält avsvalnat smör
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver
¤Vispa ägg och socer pösigt
¤Vispa ner grädde smör 
¤Sikta ner mjöl och bakpulver i smeten
¤Rör ihop till en slät smet
Smöra och bröa en långpanna,30x40 cm
¤Häll i smeten och grädda i 200 grader varm ugn i ca 8-10 min.
 
Koka en glasyr av;
200 g smör
3 dl socker
6 msk grädde
6 msk mjöl
¤Koka ihop till en slät smet,men vispa hela tiden så det inte bränner i botten
¤Blanda ner 3 påsar mandelspån
¤Bred glasyren på kakan och grädda i 225 grader till tockasmeten fått fin färg
¤Låt svalna under bakduk,skär sen i rutor
¤Låt dom väl smaka till en nykokt kopp kaffe!
 
Ibland då man läser i dessa mat och bakbloggar ser allt så fint ut,att ingen misslyckas.
Allt går som på räls utan urspårning!
Jag hamnade iaf snett idag,skulle koka glasyren medans jag skulle rulla stollar.
Glömde helt bort grytan på spisen,där allt kokade för fullt!!
Tur att jag hade hemma mera smör och grädde!!
 Fastbränt i grytansbotten,nåja,bara bryta ihop ,göra om och göra rätt!!
 
Stollarna såg jag Nigella baka,men något recept hann jag inte ta men minns ungefär vad hon hade i och hur hon gjorde.
Så det blev att göra ett egen tolkning.
Här är den;
 
STOLLAR-ett bröd till ditt afternoonthe
1,5 dl mjölk 37grader
0,5 dl socker
25 g jäst
1,5 dl hasselnötsmjöl(jag körde hasselnötter i mixern till ett mjöl)
5-6 dl mjöl
1 ägg
150 g mjukt smör
 
Värm mjölken till 37 grader
Lägg jästen i degbunken,häll i mjölken,sockret,och ägget och rör tills jästen löst sig
Rör i hasselnötsmjölet och rör i lite mjöl i taget
Rör i smöret
Häll i mer mjöl om det behövs,det ska va en smidig deg ,fast den får inte klibba.
Häll ut degen på bakbordet
Gör en rulle av degen och skär 12 bitar som får ligga under en bakduk och vila i ca 15 min
 
Efter vilokvarten så rullar man bitarna till släta bollar och sen gör man dom avlånga
Sen läggs dessa på en bakplåt
 
 
Låt jäsa igen under en duk i ca 15 min
Gräddas sen i 180 grader varm ugn i ca 20-30 min
Pensla bröden med smält smör och sikta över med florsocker
Var goda helt neutrala som dom är men även väldigt gott med lite bregott på!!
 
Koka en god kopp the och ät dessa Stollar till!
 
Blev stoppad idag av polisen.
Fick visa mitt körkort och blåsa.
Allt var helt OK.
 
 
En liten undran,skulle jag köra onykter som har blivit påkörd av en rattfull skoterförare....Nää!!
 
Kram//Erica

Kommentera här: