Salt kräver sött!

Helgmenyn var klar redan i mitten av veckan.
Så imorgon Söndag ska vi äta en Norrländskfavvo.....SURSTRÖMMING.
Bjudit in några vänner som ska komma och avnjuta denna lunch med oss!
Men denna salta strömmingen kräver något sött till kaffe!! ;-)
Så igår förberedde jag efterrätten,blev en nutellacheesecake.
 
NUTELLACHEESECAKE

Kör 16 digestivekex med
1/2 dl hasselnötter i en mixer
Smält ca 30 g smör
Mixa ner det smälta smöret i kex/nötsmulorna 
och 2 msk nutella
Tryck ut kexsmuldegen i en springform
Ställ kallt och låt stelna lite
Rör 300 g rumsvarm philadelfiaost 
med 3 msk florsocker
Tillsätt 5-600 g nutella
Smaka av, tillsätt mer florsocker el nutella om ni vill
Häll i formen på kexbotten
Släta till krämen
Strö över hackade hasselnötter
 
Såg ju på Sveriges tv-inspiratör i torsdags,Ernst!
Han gjorde en apelsin/fänkålsallad.
Ja så vad gör man,jo man måste testa!!
Har aldrig använt fänkål eller min nya mandolin
Nu blev det ett dubbeltest på fredagseftermiddan
Båda levererade!!
 APELSINSALLAD
 
skala apelsinen,jag skär bort ändarna på apelsinen först
sen skär jag bort skalet
skär apelsinen i skivor
skiva fänkål tunt tunt(jag använde mandolinen)
häll över lite olivolja och vit balsamicovinäger
Låt stå en stund i kylen
 

Fredagsmiddan blev en GLAD LAX!
Marinerade laxbitarna i 1 timme 
Hällde lite matolja i en form
Hällde lite salt på botten, lite citronpeppar
Klämde även ut saften från en halv lime
Sen la jag skinn och benfria portionsbitar av lax 
Saltade lite sen på laxen,pepprade lite med citronpeppar och pressade andra halvan av limen över
laxen
 
Sen stekte jag laxen i smör i en stekpannan

Serverade laxen med en grönsakstopping & västerbottensost, bakad potatis,limesmör,en räkröra och apelsinsalladen.
 
Laxtoppingen
2 finhackade champinjoner
1/2 finhackad röd paprika
1/2 finhackad rödlök
Stekes i smör och läggs på färdigstekt lax vid severing
Strö över finriven västerbottensost
 
RÄKRÖRA

1/2 dl majonäs
1 dl creme fraiche
1/2 msk senap
citronpeppar
1/2 finhackad rödlök
dill 
2 finhackade kokta ägg
1 burk skalade räkor i lag,avrunna och finhackade
 
Apelsinsalladen
 
Middagsplankan
 
 
Har nyss förberett kvällens kött
Blir att grilla FLÄSKYTTERFILEE
 
Skar den längst efter sen jag tagit bort senor
 
Marinad till långskuren fläskytterfilee

1 dl olja
3 msk soya
1/2 tsk sambal oelek
aromat
3 krossade vitlöksklyftor
 
Jag marinerar alltid i dubbla frysplatspåsar
Så nu ligger fileen i marinaden i kylen och får gotta till sig
 
Kommer att servera någon typ av potatis till,blir nog en sås också!
 
Ha nu en trevlig helg och hoppas vi ses snart igen.
 
Kram//Erica
 

Kommentera här: