Tomtar på loftet....Är det jul snart?? ;-)

Först måste jag ge en STOOR eloge till ett företad som heter nyttadesign.
Köpte ett rosa förkläde från dom för något år sen!
Älskade mitt Leila förkläde!
Men vid första tvätt kröp det ut ståltrådar i livet.
Försökte få ner dom och jag knipsade av med avbitaren!
Men det hjälpte inte,så förklädet blev lagt åt sidan.
Men så för ett tag sen skrev jag ett mail till nyttadesign & beskrev problemet....och hör och häpna...
Dom skickade ett nytt rosa fint förkläde om jag skickade in mitt,för som dom skrev,det var ett nybörjarproblem som dom haft!!
Tack och bock!
 Dagen idag regnade bort,så vi tog och gick runt på lite affärer och drog en fika på stan.
Så denna flasktomte hittades på rea så den fick komma med oss hem!
För visst är det jul snart?? Ja man får väl iaf börja julpynta strax!! ;-)
 
 
VITLÖKSSÅS
3 dl creme fraiche
2 pressade vitlökar
olivolja
aromat
citronpeppar
 
(mosad fetaost kan man också blanda i men det gjorde jag inte idag)
 
Den är god till dipp, sås till grillat, tacos mm mm mm.
Ska använda den imorgon men gjorde den idag så den får en natt att mogna lite!!
 
Så här blev dagens middag!
Grillad fläskytterfilee på salladsbädd, smörslungad kulpotatis och kantarellsås.
 
Salladsbädd med dressing.
Blandade salladsblad
Tomater
Gurka
Vattenmelon
Paprika
Fetaost,smulad
Sockerärtor
 
Dressing; smörgåsgurka med lag
dijonsenap
olivolja
 
Lägg lite smörgåsgurka och lite lag i en mixer
Kör den slät
Smaka av med senap och späd med lite olivolja
Kör ihop till en slät dressing
Häll över salladen
Dra några varv med pepparkvarnen
 
KANTARELLSÅS
 
fräs 1/2 finhackad lök i 50 g smör
lägg i kantarellerna
fräs en stund
1/2 dl mjöl
salt och vitpeppar
späd med grädde (och eller mjölk), koka till en slät sås eller stuvning
rör hela tiden i grytan så det inte bränns vid
smaka av med salt och vitpeppar
 
 
Stekte kulpotatis från en burk.
Stekte på ganska låg värme i smör.Ville steka dom länge så dom blir genomvarma.
Saltade lite och kryddade med grillkrydda
1 burk räcker iaf till 3 pers!!
 
Ha nu en trevlig lördagkväll!!
 
Kram//Erica
 

Kommentera här: