Dagens fångst

Handlade till nyårsmiddagen igår på Icamaxi i Happis, men efterrättns crunch bakade jag på förmiddagen.
Tänkte göra rånskålar men då hade jag inte lilla elplattankvar här.
Så då omgrupperade jag trupperna och gjorde mandelflarn.
Dom ska få bli botten i efterrättskålen.
 
Mandelflarn
 
100 g smör
2 msk sirap
1 dl socker
0,5 dl mjöl
2 msk grädde
100 g finhackad mandel 
 
finhacka mandeln (om man vill kan man skolla mandeln)
smält smöret i en kastrull med sockret och sirapen
rör hela tiden
tillsätt den hackade mandeln,
grädden och mjölet
låt sjuda några minuter
rör hela tiden
klicka ut smeten på en plåt med bakplåtspapper,ca 1 rågad tsk
3 kakor per plåt,dom flyter ut
200 grader ca 5-6 min
jag gjorde större kakor,säkert en masked smet
 
La ner kakorna i skålar medans man ännu kunde forma dom.
 
Medans jag bakade åkte Tobbe och fiskade i Metträsket,två fina fiskar fick han.
Inte dåligt få äta färsk fisk,för färskare mat kan man nog inte få..
 
Fileeade ena fisken,den andra frös vi in till ett senare tillfälle.
Saltade fileerna och pepprade lite,sen smörstekte jag fisken.
Serverade kokt potatis och löksås till.
LÖKSÅS
1 finhackad gul lök som fräses i 
ca 50 g smör
blanda ner 0,5 dl mjöl
rör om och fräs mjöl/löken lite
tillsätt ca 1 dl grädde
och låt koka upp under omrörning
vispa ner mjölk till den konsistens du vill ha
salt,vitpeppar
 
 
Nu börjar julens mat vara uppäten,äntligen.
Men hade en burk med mimosasallad kvar.
Så då gjorde jag en brie och pepparsalamitårta som vi gillar
Men gjorde bara en halvmåne denna gång
Detta behövs
polarkaka
bredbar salamiost (tub el ask)
mimosasallad
pepparsalamikorv i skivor
brieost
vindruvor (hade mandarinklyftor i burk denna gång)
 
 
Bred salamiost på ett bröd
Bred sen på ett lager mimosasallad 
Hacka lite pepparsalamikorv och strössla över
Sen på med ett bröd till och gör samma som på lagret under
På med en skiva bröd till
Bred på salamimjukost,garnera med pepparsalamikorv,brieost och vindruvor (mandarinklyftor)
 
 
Ikväll vid 20.30 kommer ett till inlägg,har skrivit lite vad som hände mig för 9 år sen denna kväll före nyårsafton.
Inga bilder för den känslige.Men läs gärna nästa inlägg här på bloggen!!
 
 
Kram//Erica
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Bibb:

skriven

Ser väldigt gott ut :)
Ja man kan göra en hel del goda
saker av resterna från julhelgen.
Besöker även nästa inlägg :)

Kram Bibbi

Kommentera här: