Lucia och middagsbjudning

Igår var det lucia,och är man en som går All in så måste man ju vara lucia!! Självklart!
 
Jag och Sigge
Vi klev upp 05.30 och gjorde fika åt han som skulle iväg och jobba.
Vet inte varför han skyndade sig iväg till jobbet,var det för att jag sjöng eller... ;-)
 
Blev att äta middag själv,för Tobbe var ut och åt julbord.
Men jag klagar inte,hade ju Pulled porkrester.
Gjorde en potatisrulltårta till.
Kavlade ut en tinad smördegsplatta,och bredde ut potatismoset som blivit över,rev lite ost över och rullade ihop som en rulltårta. Skar i bitar och ställde i muffinsformar,på med lite ost och gräddade i 200grader i 20 min.
 
 
 
 
Gjorde ett drinktilltugg av en smördegsplatta,kavlade ut plattan lite,bredde på lite pepparsalamimjukost,hackad 
pepparsalamikorv och brieost.Rulla ihop och skär i små bitar.
Grädda i 20 min i 200 grader
 
 
 
 
 
Mina sockerpastafigurer
 
Idag lördag var det hockey på tv hemma,svärmor och svärfar kom för och att titta och så bjöd vi på middag.
 
 
 
Kvällensdukning
 
 
 
 
 
 
 
Förrätt blev RÖDLÖKSPANNACOTTA m KALIXLÖJROM
4 snapsglas
 
Lägg 1 1/2 gelatinblad i kallt vatten
 
Koka upp 2 dl grädde
Lite cayennepeppar
Lire salt
Ta kastrullen från plattan
Rör ner gelatinbladen,rör tills de löst upp sig
Blanda ner hackad rödlök
Häll upp i snapsglasen
Låt stelna i kylen några timmar
Toppa med hackad rödlök och löjrom
 
 
 
 
Parmesanchips till garnering på G
 
 
 
Varmrätt blev LAX I KAVIARSÅS
 
lax i portionsbitar,salta lite och citronpeppar
Koka ihop 3 dl creme fraiche
3 dl grädde
2 fiskbuljongtärningar
Ta kastrullen från plattan
Blanda ner kaviar,ca 1/4 tub
Smaka av,blanda ner kaviar tills det smakar bra
Lägg på vitsparris bitar
In i ugnen 200 grader 20 min
 
Serverade pressad potatis till
 
Hade lite riven parmesan jag kasta över..
 
 
 
Kaffe och fika till efterrätt
 
 
 
 
Kram//Erica
 
 

Kommentarer:

1 Irene:

skriven

Det ser gott ut, du glömde visa hur du viker servetten.

Svar: Tack Irene! Ska visa idag hur du viker granen! Kram
Erica Hermansson

Kommentera här: