Lussekatter och butternut-cup

Jag och Tomten äter frukost tillsammans
 
Är med i Kakburken på FB,hur mycke baktips och gott som bakas och läggs ut på denna sida.
Jag blir baksugen och vill testa så mycke.
Tur att frysen inte rymmer så mycke så jag måste begränsa mig!!
Men idag blev det iaf lussekatter på rumsvarmt smör och mjölk.
Degen kanske inte blev riktig som jag tänkt mig.
Sen tipsade dom om fyllda lussekatter,klart man testade det också.
 
LUSSEKATTER
 
50 g jäst
5 dl rumsvarm mjölk
2 pkt saffran
2 dl socker
1/2 tsk salt
175 g mjukt smör
ca 13 dl mjöl
 
Rör ut jästen i lite mjölk
Rör ner och ihop resten av ingredienserna till en smidig deg
Låt jäsa 60 min
 
Rör ihop fyllningen
smör
socker
riven mandelmassa
philadelfiaost
lite potatismjöl
 
Kavla ut degen till en rektangel
 
Smöra fyllningen på halva degen,längst efter.
 
Rulla ihop halva
Vänd på degen och smöra och rulla den
 
Skiva och lägg på plåt
 
Låt jäsa på plåten i ca 30 min
Pensla med uppvispat ägg
Tryck fast russin
Grädda i 225 grader i 8-10 min
 
Gjorde några rullbullar av halva degen,chokladdoppade solrosfrön hade jag på.
 
 
BUTTERNUT-CUP
12st
Smält 100 g mörk choklad
Skeda upp den i 12 småbrödsformar
Låt stelna 5 min i frysen
Smält 1 dl jordnötssmör över vattenbad,tillsätt 1/2 dl hackade jordnötter
Skeda jordnötssmöret på chokladen
Låt stelna i frysen 5 min
Smält vanlig mjölkchoklad,100 g , över vattenbad och täck jordnötssmöret
 
Förvaras i kylen
 
Chokladtoppade lakritskola
 
3 dl grädde
3 dl socker
1 dl sirap
1 msk kakao
0,75 dl krossade turkispeppar godisar
 
200 g smält choklad
 
Koka allt utom chokladen tills det klarar kulprovet,120 grader ,ca 20 min
Rör lite då och då
Häll upp i en bakplåtsklädd liten form
Låt stelna
Skär i bitar
Smält chokladen och doppa el häll öve kolorna
Förvaras i kylen
 
 
Lasagne till middag
 
Kram//Erica

Kommentarer:

1 Carina J:

skriven

Vilket vackert rött porslin!...var köper man detta? lussebrödet såg gott ut!...:)

Svar: Hjärtskålarna har jag köpt på Coop, tillbringaren och tallrikarna på Buketten i Kalix, IB Laursen, ugnsformen finns också på Coop .
Erica Hermansson

2 Bibbi:

skriven

Ser väldigt fint ut med porslinet :)
Dina bakverk är ögongodis varje gång.
Du bjuder alltid på så mycket gott och fint.
Det är så trevligt att få följa dig :)

Kram Bibbi

Svar: Tack Bibbi för dom snälla orden!!Kram Erica
Erica Hermansson

Kommentera här: