Önskerätt innan avfärd....

Så har vi skickat iväg två av tre barn som varit hemma på julfirande.
Dom har nu 10 timmar i bussen framför sig.
En god middag ville dom ha innan avresan, kanske en mätt mage lindrar sittande i en buss.Vem vet.
Entrecot och älgstek stekte jag ,potatisgratäng,vitlökssås och champinjon/brieostpaj.
 
VITLÖKSSÅS
 
ca 20 skalade vitlöksklyftor
3 dl grädde
1 köttbuljongtärning
Koka allt i ca 20 min
Kör sen såsen i mixern så såsen blir slät
 
 
Champinjon/brieostpaj
pajdeg:
100 g smör
3 dl mjöl
ev 1 msk vatten
Tryck ut degen i en form
Förgrädda i 175 grader i ca 10 min
 
Skiva ca15 st färska champinjoner
stek dom i smör
salta 
smaka av med lökpulver
lägg champinjonerna i pajskalet
 
 
skiva brieost och lägg skivorna över champinjonerna
in i ugnen,175 grader ca 20 min
 
 
Potatisgratängen är en köpes,en 800grammare från Ica,bara lite riven ost på toppen och in i ugnen enl anvisningar.
När man ska ha flera saker i ugnen samtidigt kan det ibland vara för trångt,men att ställa in en avlång brödform så kan två ganska stora formar rymmas.
Idag fick ett fryst vitlöksbröd gräddas i brödformen.
Så tre saker blev klara i ugnen samtidigt!!
 
 
 
VITLÖKSSMÖR
 
rumsvarmt smör
salt
pressad vitlök
kryddor
vispa ihop med elvisp
rulla ihop i smörpapper
kan förvaras i fryser
Älgstek och entrecot stekte jag i smör,ca 3 min per sida!!
 
Nu funderar jag på nyårsmenyn,Har ni något smaskit förslag så ge mig tips!!!
 
Kram//Erica
 

Kommentarer:

1 Bibbi:

skriven

Oj så mycket gott (Y) Som alltid :D
Här vart det till middag grillad ytterfilé
i skivor, egen pommes, rostade grönsaker,
ostgratinerade cocktailtomater, beasås ikväll.
Sitter även jag och fnular över nyårets meny ;)

Kram fina Erica // Bibbi

Kommentera här: