Saknar dig min kära lilla Mormor.

Igår, 3:dje advent var vi och körde innåt landet.
Passerade på vår road trip Fjällboheden,där bodde min mormor och morfar,min mamma och syskon växte upp där.
Och jag tillbringade alla sommrar och även annan tid,bl.a firade vi varannan jul där,iaf vad jag minns.
Sista sommaren jag tillbringade där var jag 16 år!
Mitt intresse för mat och bak har jag nog ärvt efter min mormor. Hon hade alltid något nybakat när vi kom på besök!
Hemtättat långfil stod ofta i den blåa tillbringaren på bänken över natten för att mogna! Kågekaka och smör fanns alltid i skåpet under kylen.
På julafton kom en tomte med häst och släde......snö var det alltid!
Ja jag saknar min söta lilla mormor,som hade sin födelsedag på min namnsdag,dagen innan min födelsedag,minns att när jag ringde och grattade henne så sa hon alltid grattis i förväg,jag ids int ringa imorgon utan grattulerar dig nu när vi lika pratar!
Min mormor hade stort hjärta och en varm famn,saknar Dig min kära lilla Mormor!
 
Stannade till i Österjörn och tände ett ljus för mormor och morfar.
 
Österjörns kyrka
 
Idag har jag bakat lite.
Först satte jag en enkel surdeg,ska baka julbröd imorgon.
Recept kommer imorgon.
 
Sen blev det en mjuk pepparkaka i långpanna
 
MJUK PEPPARKAKA i långpanna
 
175 g i 40 min
4 kkp socker
2 ägg  
1 1/2 msk pepparkakskrydda
10 kkp mjöl
5 tsk bikarbonat
1 l filmjölk
100 g smält smör
2 kkp sirap
2-3 kkp lingonsylt
 
Vispa ägg och socker pösigt
Blanda alla torr ingredienser
Blanda ner fil,limgonsylt,sirap och de smälta smöret i äggvispet
Vispa ner de torra ingredienserna
Mycke smet blev det,rymmdes knappt i bunken
Smöra en långpanna,jag använder flytande margarin
 
Grädda i 40 min i 175 grader
 
 
 
Ett nytt recept testades också idag, DONUTS
 
25 g jäst
100 g smält smör
3 dl mjölk , 37 grader
2 dl socker
1 tsk salt
2 ägg
10-11 dl mjöl
 
Gör som en vanlig bulldeg
Låt jäsa i 40 min
Kavla ut till ca 1 cm tjock platta
Ta ut munkar med en form
 
 
Låt jäsa i 30 min
 
Smält 2 pkt cocosfett i en gjutjärnsgryta,testa med en liten degbit att cocosfettet är lagom varm,vet ej hur många grader oljan ska vara.Äger ingen termometer ens
 
 
Fritera tills dom fått fin färg
 
Tyckte inte dom smakade något speciellt,nästa gång blandar jag i anis!!
Rullade dom i socker och kanel för att få lite smak iaf!!
 
 
Kokt julkorv med mos och senap blev dagens middag!!
 
Kram//Erica
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Bibbi:

skriven

Många läckerheter på bloggen ;)
Pepparkakan känner jag igen (Y)
Mitt recept heter istället filmjölkskaka ;)
Fick det på en praktik redan -78.
Mycket god och saftig, brukar gå åt väldigt fort.

Kram Bibbi

2 Postat av: Lisbeth:

skriven

Hej Erika
Brukar läsa din blogg vad du är duktig på baka och
laga mat.God Jul och Gott Nytt År Lisbeth från Risöns Förskola.

Svar: HejVa kul att Du har hittat min blogg och tycker om att titta in.
God Jul och Gott Nytt År till dig med!
Kram//Erica
Erica Hermansson

Kommentera här: