Guld är inte allt som glimmar!

Vart tog sommaren vägen?
Sol, varma vindar,sköna sommarkvällar, varmt badvatten.....någonstans blev det ett fel!!
Det är ju nu vi ska ladda våra solceller så det räcker hela vintern!!
När jag var på promenad med Sigge nyss så slog en tanke mig...på vårvintern om det är +15 tycker vi det är varmt.
Men på sommaren är det kallt...hur kunde tankarna vändas om så?? Ska fundera på det med en kopp kaffe strax,under filten och lite morgontv!
 
Nåja,igår blev det inte någon grillning planerat pga vädret.
Tänkte att slår jag igång ugnen då blir det iaf varmt i köket en stund!! :-)
Att ha köttfärs hemma i frysen är alltid bra,av den kan man göra många goda enkla rätter.
Här blev det en enkel köttfärslimpa!
Köttfärslimpa

ca 800g köttfärs
3 dl creme fraiche
1 påse fransk löksoppa (finns på varje livsmedels affär)
fetaost
 
Blanda creme fraichen med sopp pulvret i en bunke.
Låt svälla 5 min.
Blanda ner köttfärsen i creme fraicheblandningen.
Blanda väl.
Smula ner fetaosten och rör om.
Forma som en limpa i en ungsform el som jag tryck ut den i en mindre form.
Grädda i 175-200 grader ca 35-40 min.
Man kan kolla om den är klar tidigare genom att sticka ett hål i limpan och kolla om köttsaften är klar/genomskinlig,då är den färdig.
Grumlig köttsaft el röd,låt stå inne en stund till.
Eller ta å skär den i mitten och se så inte färsen är rå!
 
 Till köttfärslimpan serverades kokta färskpotatisar,en enkel svartpepparsås och svartvinbärsgele!!
Gott som tusan!!
 
Enkel Pepparsås
 
1 dl caj'ps orginalgrillolja
3 dl grädde
lite grovmald svartpeppar
ev 1 msk vetemjöl
Koka ihop alla ingredienser.
Klar att servera!

När jag gjorde djupdykningen i frysen hittade jag en påse Guld ,skogens guld från något år tillbaka som blivit kvarglömt (!!??!!??)el kanske sparat till nödår...vem minns???
Men nu fick den komma fram ur kylan och bli en god HJORTRONPAJ
 
HJORTRONPAJ

Deg:
100 g rumsvarmt smör
1 1/2 dl socker
1 ägg
3 dl mjöl
1 tsk bakpulver
Blanda ihop alla ingredienser.
Tryck ut degen i en pajform,du kan behöva mjöla handen.
Lägg i hjortron,ej sylt
Sockra lite.
 
Rör ihop Fyllningen:
3 dl creme fraiche
1 ägg 
2 tsk vaniljsocker
1 dl socker
Rör ihop och häll över bären.
Grädda i 175-200 grader ca 30 -35 min
 
Brukar göra denna paj med jordgubbar el krossad annanas.
Säkert god med hallon också.
Servera gärna en klick grädde till!
 
Kram//Erica

Kommentarer:

1 Anonym:

skriven

Man dör ju av hunger om man gluttar in på din blogg!
Vi hann inte träffas denna gång! Det kommer nog fler tillfällen!
Svenne!

Svar: Trevligt att du gluttar in på bloggen å blir hungrig!Då har jag ju lyckats!!
Kram Erica
Erica Hermansson

Kommentera här: