Älskade knöl.

Jag gillar att laga husmanskostråvaror som man kan variera, typ köttfärs, kyckling och Potatis!
Ja denna lilla älskade knöl! 
I fredags kokade jag ju en rejäl gryta potatis som jag gjorde mos av. Först ut blev det ju Pommes Duchesse till fisken.
Lördag blev det ju krocketter av moset.
 
En liten klump av moset var kvar idag. Så då blev det småa kroppkakor!
Jag gör dom små, typ gnocci!
Dom tycker jag blir godast, och man slipper dela dom! Man kan stoppa hela direkt i munnen!
Kroppkakor

överblivet mos el pressad potatis
1 ägg
1/2 dl mjölk
lite salt
1/2 riven gul lök el lökpulver
vitpeppar
mjöl
Har inga mått på mjöl, och det ber jag om ursäkt för 
men jag lagar på känn, jag hoftar!
Men man blandar i mjöl så man kan knåda degen utan att den klibbar!
Sen delar man degen i några bitar och rullar ut till tumtjocka längder.
Skär längderna i ca cm tjocka bitar, mjöla tummen och tryck lätt på varje bit.
Koka kroppkakorna i lättsaltat vatten (man får koka i omgångar)
 När kroppkakorna flyter kokar man dom 3-4 min.
Serveras varma med stekt bacon, lingon och smör.
Knaperstekt köttfärs är åxå gott!
Lingonsylten tog slut vid middan,
så jag gjorde min pappas specialare!
Hällde lite mjölk i syltburken, locket på å skaka!
Lingonmilkshake!
Gott!
 

Kommentarer:

1 Irene:

skriven

Det ser riktigt gott ut. Det kan man ju göra till en familj, för jag har upplevt att PALT gör man för hela släkten eller en stor kittel så man kan värma eller steka upp till kommande middagar

Svar: Jo dom kan man åxå steka upp dagen efter! Så ska vi göra idag!Kram/erica
Erica Hermansson

Kommentera här: