Bakis!!!

 
Började dagen med fil & muslin jag gjorde igår!
Godare än vad jag först trodde! Men nästa gång ska jag inte rosta linfröna, å så ska jag söka något recept som inte innehåller honung, inte riktigt min smak!!
Kaffet kokar jag i en kaffepanna på spisen! Inge knusslande med det! Gammeldax?? Jomenvisst, men klart godast enligt mig!!
Så tog jag och började sortera bland mina recept. Det är ett stort projekt. Det kommer att bli 5 pärmar när det blir klart!!
Sen ska några receptpärmar göras åt de barn som inte fått! Höst och vinterprojekt!
Efter lunch var det ett besök på vårdcentralen och ett besök på Ica.
Bra pris på lax hade dom så en 4 kilos fisk fick följa mig hem!
Ena fileen ska gravas till midsommar, en halv file
ska grillas på fredag och den andra halvan blev kvällens middag!
Lax i kaviarsås!

En klar favorit i våran familj.
  • ca 1 kg lax i portions bitar
  • 4 dl grädde
  • 4 dl crème fraîche 
  • 2 fiskbuljongtärningar 
  • ca 1/2 liten tub kaviar, typ Kalles
  • 1 burk sparris
  • salt & citronpeppar
  • lägg laxbitarna i en ugnsform
  • salta & peppra
  • koka ihop grädde, crème fraîche och fiskbuljongtärningarna
  • smaka upp såsen med kaviar
  • häll såsen över fisken
  • lägg i burksparrisen
  • ca 20 min i 175grader
  • servera med kokt ris
  • vill man göra rätten lyxigare kan man lägga kräftstjärtar på fisken dom sista 5 minuterna
 
Kokade en
RABARBERSIRAP
  • ca 400 g rabarber i små bitar
  • 1 2/3 dl vatten
  • 2 dl socker
  • några frysta jordgubbar (för färgens skull)
  • skiva rabarbern tunt med skalet kvar
  • lägg rabarbern i en gryta med jordgubbarna,sockret och vattnet
  • koka upp och sjud ca 7-10 min
  • sila
  • kompotten som stannar i silen är åxå ätbar
  • jag la den på kakan jag bakade innan middan!
 
Blev en Bakis idag åxå!
Kardemummakaka

150 g smält smör
2 dl filmjölk
1 ägg
3,5 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 msk malen kardemumma
1,5 dl socker
"Rör ihop alla ingredienser 
"Häll smeten i en smord å bröad rund sockerkaksform
"Strö över rikligt med pärlsocker
"Gräddas i 175grader i ca 30 min
"Låt kallna i formen
 
Serverade kardemummakakan med grädde, rabarberkompotten och rabarbersirap!
Så här mysigt har jag i skrivande stund, brasa,kokkaffe och torkat älgkött!
Nu ska jag kolla runt i mina recept och börja planera midsommar buffén och skriva en veckas matsedel!
Kram//Erica

Kommentarer:

1 irene:

skriven

Vad använder du rabarbersirap till?

Svar: Den är ju söt, men jag hällde lite över sockerkaksbotten igår. Till midsommar blir den bas i en drink, Rosa Margarita. Kan serveras till amerikanska pancakes och glass el grädde! Kram
Erica Hermansson

2 irene:

skriven

Erica, får man be om ett recept?

Svar: Kolla vår i sikte! Där finns sparrissoppan! Kram
Erica Hermansson

Kommentera här: