Kökstjänst!

 
Idag har jag tillbringat mycket av dagen i köket.
Efter frukost började jag skära och hacka grönsaker.
Först ut blev en stor gryta Ratatouille.
 
 
 
  • 3 msk olivolja
  • 2 gula lökar
  • 1 röd paprika
  • 1 grön paprika
  • 1 zuccini
  • 1 aubergine 
  • 3 krossade vitlöksklyftor
  • 0,5 tsk timjan
  • 0,5 tsk rosmarin
  • 0,5 tsk salt
  • 3 krm vitpeppar
  • 1 tsk socker
  • 2 burkar krossade tomater
  • några droppar tabasco
  • Fräs lök och vitlök i olivoljan
  • Hacka alla grönsaker i centimeterstora bitar.
  • Fräs grönsakerna med löken.
  • Tillsätt kryddorna och krossade tomaterna.
  • Låt puttra i 20 min, helst 40 min. 
 
Sen blev det picklad rödlök och rabarber  & en sats rabarberchutney .
Till middag blev det laxsoppa.
Kokade soppan på laxrenset från igår.
Känns bra att kunna ta reda på allt när man köper en hel fisk! 
Känns miljösmart när inget går till spillo!
Å soppa kräver nybakat bröd.
Blev ett havregrynsbröd!
 
Picklad rödlök och rabarber

  • skiva 4 rödlökar tunt och lägg i en burk
  • skala några rabarber och skär i smala stavar,ca 3 cm långa. lägg rabarber stickorna i en annan burk.
  • koka en 1-2-3 lag. 1dl ättika, 2 dl socker och 3 dl vatten
  • häll den varma lagen över löken och rabarbern
  • goda tillbehör till grillat
 
 
Fisksoppa

Kokade laxbenet och en liten stjärtbit från fileen.
Hade tagit bort skinnet.
Kokade laxen i vatten, 2 fiskbuljongtärningar, 4 st hela kryddpeppar , 4 st hela vitpeppar , salt och 2 lagerblad.
kokade i 10 min.
Skumma av. Sila spadet.
Diska grytan och häll tillbaka det silade spadet .
3 skalade delade potatisar
2 skalade och delade morötte
finhackad purjolök ca 1/2 dl
Koka grönsakerna mjuka
Smaka av med salt
Blandade ner 1/2 dl ratatouille som inte rymdes i glasbruken.
Blanda i ca 1/2 dl grädde
Koka upp.
Rensa laxskrovet från "laxköttet". Lägg i botten av skålen och ös på varm soppa och grönsaker.
Serverade med varm nybakad 
Havrelimpa

  • 2 limpor 
  • 1/2 pkt jäst
  • 5 dl kallt vatten
  • 2 msk olja
  • 2 tsk salt
  • 1/2 dl sirap
  • 2 tsk brödkryddor
  • 1 dl linfrön
  • 1 dl solrosfrön
  • 3 dl havregryn
  • rör om så jästen löser sig
  • låt svälla ca 15 min
  • arbeta in 9 dl vetemjöl
  • låt jäsa 1 timme
  • smörj två avlånga brödformar
  • fördela den lösa degen i formarna
  • låt jäsa i 30 min
  • grädda i 225 gr i ca 30 min i nedre delen av ugnen
Får inte in några fler bilder just nu. Lägger in dom sen då! 
Kram //Erica

Kommentarer:

1 Gunilla:

skriven

Jag gjorde din soppa, blev jättegott! Tack så mycket, hade ingen aning vad jag skulle göra med laxresterna!

Svar: Va glad jag blir när jag kan inspirera!! Kycklingsoppan jag gjorde för någon dag sen blev också god och kommer att göras flera gånger!! Kram//Erica
Erica Hermansson

Kommentera här: