Lördagsmys!

Har haft en låååång natt, så vid 6 tiden var jag ut med Sigge så han fick pinka och jag kokade kaffe. Gjorde några mackor och gav Tobbe fika på säng!
Med kaffe och lite mat i magen somnade vi om en stund!!
Under natten kom baktankar!
Jag har ju under en stor period i mitt liv bakat väldigt mycke, å ofta. När barnen var små och skulle ha kalas bakade jag minst 12-13 olika sorters småfika + 2-3 figurtårtor!!
Så i natt kom det över mig att mazarinkaka skulle vara så gott till 12 kaffet!
Så det blev att söka recept, har ju några receptböcker!!
Mazarinkaka i långpanna
  • 400 gr rumsvarmt smör
  • 4 dl socker
  • 4 ägg
  • 100 gr mald sötmandel
  • 7-8 droppar bittermandel
  • 7 dl vetemjöl
  • 2 msk vaniljsocker
  • 2 tsk bakpulver
  • 3 dl mjölk
  • Rör det mjuka smöret med sockret till en fluffig massa.
  • Rör ner ett ägg i taget.
  • Rör ner de övriga ingredienserna.
  • Bred ut smeten i en smord och bröad
  • långpanna.
  • Gräddas i 200 gr i ca 20 min.
  • Glasyr

  • 75g smält smör
  • 3 dl florsocker
  • 3 tsk vaniljsocker
  • 4 msk kallt kaffe
  • Bredes ut på kall kaka.
  • Skär i rutor
Middan blev grillad flintastek.
Till det gjorde jag en kantarellpaj med brieost,
 
och potatiskroketter.
 
 
Kantarellpaj med brieost!
100 g smör
3 dl mjöl
ev lite vatten
Tryck ut degen i en pajform.
Låt den stå i kylen i ca 30 min.
Förgrädda pajskalet i ca 10 min i 200 gr varm ugn.
Fyllning;
1/2 finhackad lök som fräses i smör
fräs kantareller med löken
salta & krydda med vitpeppar 
fyll pajskalet
skiva brieost och lägg osten över svampen
lägg halverade coctailtomater på
grädda i 175 gr i ca 30 min
 
Potatiskrocketter 
1 kg skalad och kokt potatis
pressa den kokta potatisen
blanda i 50 g smör
1 dl gräddmjölk
vispa med elvispen till ett fast mos
salta och krydda med vitpeppar
låt kallna
rör ner 2 ägg och
1/2 dl cheddarost
forma moset 
vänd mosbollarna först i vetemjöl,sen i uppvispat ägg och sist i ströbröd
friteras i het olja (190 gr)
lägg dom färdiga krocketterna på hushållspapper så överflödig olja kan rinna av
servera genast
Serverade ratatouille, picklad rödlök och rabarber, rabarberchutneyn till flintasteken, potatiskrocketterna och kantarell/brieostpajen!
Huga va mätt man blev!
Kram//Erica

Kommentarer:

1 Irene:

skriven

Det där med hemmagjorda kroketter såg ju gott ut, det måste man ju prova. Hela måltiden såg ju god ut, förstår att du känner dej mätt.
Kram1

Kommentera här: