Fiskpinnar istället för söndagsstek till middag idag!

Natten har varit blåsig och all snö försvann men isigt och halkigt är det.
Så vi åkte till Bodbysund på söndagsutflykt och fikade på Westmans cafe. Väldigt gott fika hade dom!
Fort blir det mörkt på eftermiddan men då får man istället tända ljus och `boa in sig i myskläder!
Glömde berätta att jag köpte mig en täckkjol igår på Coop,så imorgonbitti kan jag nog dra den över pyjamasbyxorna när jag ska ut med Sigge på morronpinken utan att frysa om benen!!! ;-)
 
Middan denna söndag blev fispinnar och mos! Ingen söndagsstek här inte!
 
 
Ja det är ju inte vilka fiskpinnar som helst utan hemmagjorda av aborrfile med hemmagjord mos och sås.
 
Fiskfileerna saltar jag på bägge sidor och strör över lite vitpeppar
Sen doppar jag fisken i vanligt vetemjöl som jag har i en skål,sen i uppvispat ägg som jag har i en annan skål och avslutar med att lägga fisken i mjölet igen.
Sk dubbelpanering.
Steker sen på medelhög värme,i äkta smör så klart!
 
Moset gör jag också själv med kokt pressad potatis, smör,mjölkgrädde salt vitpeppar och lite timjan!
Kör den slät med elvispen.
 
Såsen som är jättegod till fiskpinnar gör jag så här;
 
KALL FISKSÅS
 
creme fraich
lite majonäs
lite senap
bostongurka
salt
Rör ihop
Smaka av 
Njut
 
 
 
Sen så har vi avnjutit efterrätten som jag förberedde igår.....huvva så jädrans gott det va!
Något för alla chokladälskare!!
 
Pot de Creme au Chocolat

ca 12 espressokoppar
2 dl mjölk
3,5 dl grädde
3/4 dl socker
frön från 1 vaniljstång
200 g finhackad 60%choklad
6 äggulor
ugn 100 grader
 
Koka upp mjölk,grädde,socker och vaniljfrön
Ta av kastrullen från plattan och rör ner den hackade chokladen i den varma gräddmjölken och rör tills allt smält
Vispa upp äggulorna i en skål
Vispa ner chokladmjölken i äggulorna under vispning
Häll den varma choladmjölken i en tunn stråle
Fyll sen espressokopparna och ställ i en ugnsform 
Fyll ugnsformen med ljummetvatten så det täcker upp till hälften av kopparna
Grädda i ca 1,5 tim
Chokladen ska dallra lite
Låt kallna innan du ställer in i kylen.
Låt stå i kylen över natten
Servera gärna med en klick grädde och hallon
 
 
 
 
Våran lilla chihuahua Sigge kan konsten att njuta av livet
Här chillar han i soffan medans vi andrar nördar!
(kolla in lilltungan ;-)  )
 
 
 
Kram//Erica
 

Kommentera här: