Gammal klassiker får nytt liv

Har gått igenom delar av frysen och insett att vi kan laga mååååånga goda middagar av innehållet från frysen.
Idag blev det en köttfärssoppa.
Men köttfärspaketet var ganska stort så det blir fler maträtter av köttfärsen denna helg.
Å soppa kräver färskt bröd,så det blev att baka några frallor.
Tog även fram ett paket kräftor som ska ätas på lördag efter hockeyn,men en ny lag har jag kokat så dom ligger redan i den och gottar till sig.
Jag skriver ofta matsedel varje vecka utifrån reklambladen som kommer från våra butiker på måndagar.
Men pga att vi är som hamstrar och lagrar i frysen så där är smockfullt måste vi laga lite från de frysta råvarorna.
Kyckling,köttfärs,älgfärs,lax,abborre,röding,öring,kantareller bär mm mm har vi.
Bara att försöka laga olika rätter,för man fastnar i regel i samma spår.
Nåja,idag har jag haft en kille som sällskap när jag pysslat på med maten,baken och även när jag har sytt med symaskinen.
 
Han sjunger så fint,å det är mysigt lyssna på julmusik .
 
 
Köttfärssoppan är av den enklare sorten.
Finhacka 1 gul lök och bryn den i smör
Bryn köttfärsen tillsammans med löken
Lägg i en köttbuljongtärning
Riv 2 morötter fint och blanda ner i färsen
Tillsätt 2 msk tomatpure och lite vatten
Låt puttra
 
Skala 2 morötter och slanta
Hacka lite vitkål
Skär en halv paprika i småa bitar
5 cm finhackad purjolök
3 potatisar i bitar
Lägg grönsakerna i en gryta med 1 l vatten och 2 köttbuljongtärningar
Koka tills grönsakerna är mjuka
Tillsätt så mycke du tycker från köttfärsröran
Smaka av och krydda om det behövs
 
Resten av köttfärsen kan man göra lasagne som jag ska.
Eller frysa in till ett annat köttfärstilfälle,enkelt göra köttfärssås när det är färdigbrynd, bla.
 
 
Småfrallor
50 g smält smör
5 dl mjölk ,
37 grader
50 g jäst
1 1/2 tsk salt
1 msk sirap
1 ägg
12 dl mjöl
Gör en lös deg
Låt jäsa 30 min
Gör 24 bollar
Fart idag skar jag bara rektanglar och la på plåten
Låt jäsa 30 min
Pensla med ägg och strö på vallmofrö
Grädda i 200 grader ca 10-12 min
 
Till efterrätt gjorde jag After eight lådor med päronmousse
Jag började med att smälta lite mörk choklad över vattenbad
Doppade kanterna på After eight och sätt ihop dom till en ask
Ställ in i kylen att stelna
 
 
PÄRONMUSSE
räcker till ett lager i en tårta el till 4 after eightlådor
1,5 dl päronkräm
2 msk snabbmarzanpulver
10 droppar päronessens
2 konserverade päronhalvor
grön färg
2 dl vispad grädde
Blanda kräm,marzanpulver,essensen, karamellfärgen och de finhackade päronen
Vänd ner den vispade grädden i päronkrämen
Spritsa ner i after eightkorgarna
 
Gammal klassikerkombo men på nytt sätt
 
 
Kram//Erica
 

Kommentera här: