Min första tomte

Min första tomte,som jag minns iaf, fick jag av min morbror!
Jag och storebror fick en likadan.
Tomten är minst 40 år,näsan har fått en törn.
Men som alltid ska han stå vid granen.
 
 
Har haft en sämre dag idag,det är väl bakslag av pyntandet som känns i kroppen idag.
Så jag har läst och sorterat gamla tidningar,
Sigge har fått klorna klippt.
Tur vi hade potatisgratäng över från igår som bara var att värma till middan, oxfilen var färdig gravad.
Så det var bara att skiva den och att göra en kall basilikasås.
Smörstekte lite kantareller också.
Så nu skulle det testas med gravat kött,ingen av oss hade smakat det förut
 
 
 
 
 
Gravad oxfile
 
400 g oxfile
3 st grovt rivna gula lökar
2-3 msk grovmald svartpeppar
1 dl salt
1 dl socker
4 msk torkad basilika
 
Riv löken
Blanda alla ingredienser
Gnid in köttet med `smeten
Stoppa allt i påse
Se till att smeten täcker köttet runt om
Låt gravas i 4-5 dagar i kylen
Vänd på påsen varje dag
----------
Skiva tunt vid servering,banka gärna ut skivorna.
 
 
 
KALL BASILIKASÅS

Saft från 1/2 citron
1 kruka färsk basilika
1 finhackad charlottenlök
1 pressad vitlök
2 msk majonäs
0,5 dl creme fraiche
2 tsk vit balsamicovinäger
1 soltorkad tomat i olja,finhackad
salt,peppar om det behövs
 
Kör slät med stavmixer
 
Kan bara säga att det var supergott!!
 
Kram//Erica

Kommentarer:

1 Adeline Kandalaftne:

skriven

det kommer jag att prova redan nästa helg!
tack för inspirationen!
kram

Svar: hoppas ni tycker det smakar bra! Kram//Erica
Erica Hermansson

2 UllanBullan testar i köket:

skriven

Jag har din tomtes bror hemma hos mig ...

Svar: Härligt!! Jag är en juloman,har väl ca 300 tomtar i min samling.Men numer sätter jag inte fram alla! Kram//Erica
Erica Hermansson

Kommentera här: