Snart är det första Advent.....

....och jag har inte bakat något ännu!
Så i afton har jag gjort en deg som ska vila i kylen över natten.
Imorgon ska rullen skivas och gräddas.
Jo det ska bli Skurna Pepparkakor
 
SKURNA PEPPARKAKOR
ca 50 st
 
1 dl sötmandel
100 g rumsvarmt smör
5 msk socker
1/2 dl ljus sirap
1 tsk malen ingefära
1 tsk malen kanel
1 tsk malen kryddnejlikor
2 1/2 dl mjöl
1/2 tsk bikarbonat
 
Hacka mandeln fint
Rör smör, socker och sirap smidigt. Jag kör med elvispen.
Rör ner mandeln och kryddorna.
Nu kommer juldoften
Blanda ner mjöl och bikarbonat och rör ihop
Ta upp degen på mjölat bord och gör en rulle,ca 25 cm lång.
Linda in i plastfolie och lägg in i kylskåpet
Gärna över natten
Sätt ugnen på 175 grader
Skär i tunna skivor.
Lägg på bakplåtspappersklädda plåtar
Grädda mitt i ugnen i 8-10 min
Låt kakorna kallna på galler.
 
Idag kom min julklänning.
Färgen är vinröd,inte julröd.
 
Jaa mer får ni inte se av den,det blir först på julafton!!
 
Kram//Erica

Kommentarer:

1 Bibbi:

skriven

Ser ut att vara en vacker klänning :)
Skurna pepparkakor är ju bara så otroligt goda.
Jag gjorde en ordentlig sats tidigare :)

Kram Bibbi

Kommentera här: