Tomtarna har vaknat

Snart har alla tomtar hittat sina platser.
Så imorse hade jag frukost sällskap av några tomtar.Trevligt slippa äta ensam ;-)
 
Alla julgardiner är på plats,blommorna fått sig en dusch och det börjar se juligt ut!
Börjar vara nöjd över hur här ser ut!
 
 
När julen snart är här så passar det väl bra att koka glöggkött! (tack för det receptet Birgitta S)
Denna maträtt är en favorit i våran familj.
Har kokat både älgkött,skinkstek och fransyska. Idag kokade jag en fläskytterfilee pga att förra veckan hade dom ytterfileen för 39.90 kr/kg.
Kan starkt rekomendera att koka på ytterfileen! Blev såååå gott!
 
 
GLÖGGKÖTT

1,5-2 kg kött
1 gul lök ( i klyftor)
3 skalade morötter
2 dl glögg
1 dl soya
3 l vatten
2 hönsbuljongtärningar
5-6 st enbär
5-6 st svartpeppar korn
 
Bryn köttet runt om i smör i en stekgryta
Tillsätt övriga ingredienser
Låt koka ca 1 timme per kg kött (el till köttet har en innertemp på 80 grader)
 
Gör såsen av lite sky
Sila lite ner i en gryta,tillsätt grädde tills du tycker det smaka bra! koka upp.
 
Skiva köttet
Servera gärna morötterna som kokat i skyn,
potatisgratäng och sås
 
Kram//Erica
 

Kommentarer:

1 elin wahlberg:

skriven

ser gott ut :)

Svar: Tack! Det är Jättegott! Och nu i juletider har man kanske glögg hemma som man kan avvara! Så testa gärna! Kram//erica
Erica Hermansson

2 Robin:

skriven

Sköna tomtar =) Och maten såg ju riktigt dö go ut ^^

Svar: Tack! Älskar mina tomtar! Kram//erica
Erica Hermansson

3 Robin:

skriven

Det var så lite så ^^ Då får du inte missa Ernst julspecial i år. För jag tyckte jag hörde något om att han skulle ha med mycket tomtar i årets upplaga?

Svar: Tack för tipset! Ingen julstämning utan Ernst !?!?Kram//erica
Erica Hermansson

4 Robin:

skriven

Det var så lite så ;) Hehe, ja Ernst är ett absolut måste i min familj i alla fall =)

Svar: Det är samma här,Ernst, Grinchen och pepparkakor med ädelost kan man inte vara utan!! ;-) Kram//Erica
Erica Hermansson

5 Robin:

skriven

Hehe, nice ;) Det har även blivit något utav en jultradition att kolla på "Ensam hemma" i min familj ^^

Svar: Vi har ett massor med julfilmer som vi ser varje jul,bl.a några kalendrar från förr. Men 1:a advent ska Grinchen ses! Å Grinchentinies drickas!!
Erica Hermansson

6 Robin:

skriven

Ah, vad härligt =) Hehe, du menar filmen med Jim Carrey va?

Svar: Jepp! Den tycker jag är mysig! Sen måste man se Scrooge, el en julsaga som den heter!
Erica Hermansson

7 Robin:

skriven

Just det, mr Scrooge ja ^^ Även den tecknade versionen är riktigt bra =)

Svar: Tack för tipset! Jag brukar även se Nu är det jul igen,alla filmerna och så Pelles Svanslös Julkalender Kram//Erica
Erica Hermansson

Kommentera här: