Testkör i köket!!

Har samlat på mig en massa recept,ideer och bakformar i olika former och material! 
Så idag tog jag tag i bakformen och bakade några cupcakes i olika former ochstorlekar och ett gäng småkakor.
Bakade lite för vi skulle uppvakta ett av våra barn som fyller år strax,och hon gillar SKOR!!
 
CUPCAKES  12st
 
100 g smält avsvalnat smör
2 ägg
1,5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
2 dl mjölk
4 dl mjöl
2 tsk bakpulver
en nypa salt
 
Vispa ägg och socker pösigt
Blanda ner mjölk och smör
Sikta ner mjöl/bakpulver/vaniljsocker/salt
Rör till en slät smet
Fyll muffinsformarna till 2/3
Grädda i 175 grader i 10-15 min
 
Garnera cupcaksen när dom kallnat
 
Gjprde en vitchokladfrosting som jag färgade.
 
VITCHOKLADFROSTING
Hacka 200 g vit choklad fint och lägg i en bunke
Värm 3 dl grädde,får Ej koka
Häll den varma grädden över chokladen och rör tills all choklad smält,
och att grädd/chokladen är slät
Låt kallna
Låt stå i kylen över natten
Vispa upp grädden med 50 g philadelfiaost
vispa till lagom hård grädde
Färga
Spritsa
 
Gjorde även en glutenfri variant.
Hade en silikonform som jag aldrig testat
Så idag blev det ett tillfälle
 
Har ju aldrig bakat i en silikonform,så jag visste inte om formen skulle smörjar och bröas som man gör i vanliga formar
Så jag testade båda varianterna
Gjorde inget i två och smorde två
Och då det är glutenfritt jag skulle baka så smörade jag och tog mjölet jag bakade av att bröa formen med
 
 
Och nästa gång ska jag smöra och mjöla formen kom jag fram till!!
 
 
 
Gjort ananasblommor som jag dekorerat minicupcakes
Använde naturell frosting till dessa
 
ANANASBLOMMOR
Skär toppen och botten av en färsk ananas
Ta bort skalet på sidorna & alla skalprickar
Skär ananasen i skivor så tunt om det går
Lägg skivorna på en bakplåtspappersklädd plåt
In med plåten i 120 grader varm ugn i ca 45 min
Vänd på skivorna och in igen i ugnen och torka minst 45 min till
Håll koll så dom inte blir allt för brända
När de är helt torra ,lägg i någon slags form så blommor formas
En minimuffinsform är bra
Låt dom ligga så över natten
 
 
 
Blev några småkakor till My också
Hade tänkt pröva med att dekorera några med sockerpasta,men hann inte idag!
 
Dessa kakor håller formen väldigt bra även sen dom är gräddade!!
 
VANILJKAKOR
 
3/4 dl socker
3/4 dl florsocker
1/2 tsk vaniljsocker
4 dl mjöl
1 ägg
100 g rumsvarmt smör
 
Blanda ihop alla ingredienser till en deg som håller ihop
Knåda ihop den på bänken och slå in dn i plastfolie och lägg in den i kylen
Låt den ligga där iaf i 1 timme
Ta fram från kylen
Ta en bit i taget och kavla ut på mjölat bakbord till 4-5 mm tjock degplatta
Tryck ut figurer 
Lägg på bakplåtspappersklädd plåt
Grädda i 170 grader i ca 8-15 min
Låt kallna
 
 
Älgfärsbiffar med fetaost och potatis till middag
 
 
Kram//Erica
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Nonna:

skriven

Ja du är makalös du - så fina fiffiga saker - inget för min skaparförmåga i det fallet men så kul för er som kan och gillar sånt!
Vilka idéer du borde ta betalt för förslagen!

Kramar Nonna

Svar: Tack snälla du, tycker det är ganska kul! Min mamma brukar säga att jag lekte för lite som barn!!
Kram//Erica
Erica Hermansson

Kommentera här: