Vackra höstfärger

Hösten bjuder på väldigt mycke,naturen sprakar av färger,luften är frisk,hög och kall.
I affären ligger nyskördade grönsaker och rotsaker.
Man bara måste göra kåldolmar,ugnsstekta rotsaker,svampsåser och viltgrytor och soppor!
Man tänder ljus och kurar i soffan under en filt!
Idag när jag och Sigge var på en promenad såg jag så fina löv,så jag kunde inte gå förbi utan att plocka några!
 
Frysarna är fulla med mat så nu blir det att äta av råvarorna ifrån dom.
Så igår blev det Lax i kaviarsås (i portionsformar)
 
Kaviarsås
4 port
 
2 dl grädde
2 dl creme fraiche
1 fiskbuljongtärning
kaviar
 
Koka ihop grädde,creme fraiche och buljongtärningen
Smaka av med kaviar till den smak du vill ha
 
Servera till stekt lax,ugnsstekt lax,allt-i-en-form-lax
 
Jag gjorde denna gång med allt i små portionsformar
1 portionsbit lax i varje form
Saltade laxbiten runt om
 
Kokade potatismos och blandade i riven västerbottensost och en äggula
Spritsade kluttar runt om laxen
Hällde på lite sås
Gräddade i 175 grader i ca 20 min
 
 
Tog fram mitt gula porslin till dagens höstdukning och dom vackra löven jag plockade
Visst blir man glad!?!?!
 
Så idag blev det middag på en kasslerbit som legat i frysen
 
Kassler i lök&senapssås
 
1 finhackad gul lök som jag stekte i smör
Hällde på lite grädde&creme fraiche och lät det puttra ett tag
Blandade i lite senap
Man får börja med en liten plupp och smaka sig fram
Strödde över lite grovmald svartpeppar
 
Skiva och hacka kasslern i småa bitar
Blanda ner kasslern i såsen
Rör om och låt kasslern bli varm
Smaka av och tillsätt salt om det behövs(kasslern är ju ganska salt så jag behövde inte salta)
 
Servera kokt ris till,som du smaksatt med lite curry
 
 
Nyrivna morötter är såååå gott!!
 
 
Blev en äppelsmulpaj till kaffet
När svenska äpplen är som bäst!!
 
SMULPAJ MED ÄPPLEN
(stor pajform)
(jag gjorde halv sats till 4 små portionsformar)
 
75 g mjukt smör
0,75 dl socker
2 dl mjöl
1/2 tsk vaniljsocker
Blanda ihop alla ingredienser till en deg
Tryck ut lite mer än hälften av degen i pajformen
 
Blanda 2,5 dl finhackat äpple
1/2 dl socker
1/2 tsk vaniljsocker
1/2 tsk kanel
1/2 dl hackade hasselnötter
ca 1 msk ljus sirap
Rör om så äpplena blir blandat med socker/kanel/sirap/nötter
Fördela fyllningen i pajskalet
 
Blanda ner lite mera mjöl i pajdegen som du har kvar
Nyp så det blir små smulor
Strö över smulorna på äpplena
Grädda i 225 grader i ca 15 min
Servera marzansås till
 
 
Kram//Erica