Blev en Barbietårta

Idag fyller våran lilla prinsessa 2 år.
Så länge har jag klurat på att göra henne en Barbietårta med sockerpasta.
Har ju fundrat och klurat på att använda denna sockerklump.
Så idag var ju ett bra tillfälle!!
 
Kjolen är gjord av sockerkakan jag bakade igår.
Fyllning är på tre lager,det ena lagret är hallonmousse,det andra är mosad banan och grädde och sista är marzankräm.
Sockerpasta och färgad grädde är garneringen.Blommorna gjorde jag ju för ett tag sen.
 
Hade ju skrivit ett långt inlägg igår men hälften försvann visst....så sur jag blev.
Men var så trött igår afton så jag orkade inte skriva någe mer.
 
Kyckling och nudelsoppa
2 kycklingfileer
1 tsk malen ingefära
1 hönsbuljongtärning
1 msk risvinäger
1 l vatten
Koka fileerna i vattnet med ingefäran,risvinet och buljongtärningen i minst 1 timme på svag värme
Sila buljongen
Skala och finhacka 1-2 morötter
Finhacka ca 10 cm purjolök
Lite majs
Äggnudlar
Koka grönsakerna mjuka i buljongen tillsammans med kycklingen som är delad i mindre bitar nu
Tillsätt nudlarna,låt koka tills nudlarna är klara
 
 
Hallonmoussen som jag gjorde till tårtfyllning provsmakade vi till efterrätt igår
 
HALLONMOUSSE
400 g hallon (frysta) (3 dl pure)
4 gelatinblad
1 dl socker
0,75 dl vatten
3 dl grädde
Passera hallonen genom en finmaskig sil
Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten
Koka en sockerlag av vattnet och sockret,låt koka någon minut
Låt gelatinet smälta i den varma lagen under omrörning
Låt svalna
Vispa grädden
Blanda ner pure och lag i grädden
Låt svalna
 
Kram//Erica
 

Kommentarer:

1 Bitte:

skriven

Jättefin! duktig du är:)

Svar: Tack Bitte Kram//Erica
Erica Hermansson

2 Ingrid Lapprapple Lindh:

skriven

Du e ju ba konstnärligt duktig. så jättefin. Vilken fin blogg du har. den blir kul att följa Lycka till i fortsättningen /Kram

Svar: Tack tack,en gör så gott en kan!!Hoppas du får trevlig läsning och att du val hungri! ;-) Kram//Erica
Erica Hermansson

Kommentera här: