Vårrullar och kycklingsoppa

Igår åt jag faktiskt lunch på Frasses,köpte en barnbox.
Åt den i bilen med min trogne vapendragare,Sigge!
 
Hans bedjande ögon och söta lilla tunga som sticker fram lönade sig,en liten bit av hamburgaren fick han smaka!
 
 
Hallon och mango är en fin kombo och mellanmål!
 
 
Idag blev det lite mycke.
Fyllningar till vårrullar och dumplings,sockerkaka och hallonmousse stog på dagens agenda.
 
SOCKERKAKA (tårtbotten,ljus)
4 ägg
2 dl socker
1 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
2 tsk bakpulver
Vispa socker och ägg pösigt
Sikta ner mjöl,potatismjöl och bakpulver
Blanda
Smöra och bröa en sockerkaksform
Gräddas i 175 grader i ca40 min
 
 
Till mina dumplings gjorde jag en kantarellfyllning.
Jag hade även utsetts av Smartson som testare av OATLY imat.
Fyllning: 1 dl förvällda kantareller
1/2 finhackad gul lök
lite finhackad chilipeppar
1 pkt Oatly imat
salt
vitpeppar
Fräs löken och kantarellerna
Tillsätt chilin
Häll i Oatly imat och låt koka ihop till en stuvning.
Smaka av med salt och vitpeppar
Låt kallna
Fyll dumplingsdegen
Pensla kanterna med vatten och nyp ihop till fina paket
Kokas i vatten 1 1/2 min
 
Gjorde två olika fyllningar till vårrullarna
Fyllning 1
köttfärs
finhackad gullök
finhackad chili
glasnudlar
finhackade champinjoner
salt,peppar
Lägg glasnudlarna i blöt i kallt vatten
Bryn köttfärs och lök
Tillsätt chilin och champinjonerna
Salta och peppra 
Klipp de blötlagda och nu mjuka glasnudlarna i småa bitar,ner i köttfärsen som nu får svalna
Lägg en msk köttfärsfyllning på ett vårrulle ark
Pensla med olja runt kanten
Vik ihop till en liten rulle som läggs i en oljad ugnsform
 
Pensla rullarna med olja
 
Fyllning nr 2
 
Finhackade coctailtomater
Finhackad rödlök
Smulad fetaost
 
 

Kommentera här: