Vuxenlera!

Vissa dar är det skönt ha färdig mat i frysen.
Idag var en sånn dag när jag bara orkade ha en låddag. Bara att koka potatis och ta fram de goda tillbehören som jag gjort tidigare!!
Så idag blev det vilda bollar i kantarellsås, potatis,picklad morot,picklad röd lök, svartvinbärsgele och ratatouille
Testa picklad morot....gott till kött!!
 
VILDA BOLLAR

1 kg köttfärs (älgfärs)
1 finhackad gul lök
1 pkt bacon, fint strimlat
1 ägg
1 dl ströbröd 
1 dl grädde
1,5 msk kalvfond
1 msk salt
0,5 tsk vitpeppar
 
Bryn den finhackade löken med fint strimlad bacon i smör
Låt svalna
Blanda ströbröd, ägg och grädde i en bunke
Låt svälla en stund
Blanda ner färs,kryddor och lök/bacon i ströbrödsblandningen
Smaka av färsen och krydda och salta mer om det behövs
Forma stora bollar,typ något mindre än tennisbollar och bryn dom runt om i stekpannan som lök/baconets stektes i.
När bollarna är brynta runt om tillsätt ca 1 dl vatten och 1 msk kalvfond och koka loss alla smaker från stekpannan
Flytta över bollarna till en ugnsform,häll över stekskyn från stekpannan och tillsätt 3-4 dl grädde och 1 dl förvällda kantareller
Stek färdigt i ugnen,200 grader ca 20 min
 
 
Sen har jag lekt med vuxenlera=sockerpasta!! Första gången jag testar denna produkt! Så nu ligger det ett gäng på tork,ska snart användas!!
 
 
 
Nu en kvällsmacka och sen snarklådan.
 
 
Kram//Erica

Kommentera här: