Pariservåfflor

 
 
 
 
PARISERVÅFFLOR

Deg:
2 1/2 dl mjöl
100 g rumsvarmt smör
1-2 msk kallt vatten
 
Till kavling:
strösocker
 
Smörkräm:
100 g rumsvarmt smör
1 1/2 dl florsocker
1 äggula
2 tsk vaniljsocker
 
Hacka ihop ingredienserna till degen.
Linda in degen i glad pack och låt den ligga i kylen 1 timme
Kavla ut degen till knapt 1/2 cm tjocklek.
Ta ut runda kakor, jag gjorde småa kakor så jag tog ett champanjeglas (typ diam som ett värmeljus).
Lägg kakorna på ett sockret smörpapper.
Vänd kakorna så det blir socker på båda sidorna och kavla ut kakorna med kruskavel till avlånga kakor.
Grädda i 200 grader ca 10 min el tills dom fått lite färg.
Rör ihop smörkrämen.
När kakorna kallnat så läggs två kakor ihop med smörkräm imellan.
Går bra att frysa in!
 
 
 
Kram//Erica

Kommentarer:

1 Life of Johanna:

skriven

oh det lät spännande, det får jag nog testa någon gång :)

2 Ann-Catrin :

skriven

Godmorgon, det var bak av både kubbar och nougat rutor i helgen. Ska ta med mig och bjuda på jobbet. Pariser våfflor ser väldigt goda. Ha en måndag /Ann-Catrin

Svar: Men va kul, hoppas du tyckte det blev gott, va glad dina arbetskompisarna ska bli. Skulle gärna jobba på ditt jobb :-) Tack, pariservåfflorna är åxå goda. Allt jag bakade förra veckan (8 sorter) gav jag till en kompis som inte skulle hinna baka till sitt kalas! Ha en bea måndag och vecka!! Kram/erica
Erica Hermansson

3 Mirjam Wallmark:

skriven

Mumsigt! :)

Kommentera här: