Pulled Pork med Glögg glaze i Minihamburgerbröd

Vi börjar med att göra en Pulled Pork.
Det tar ju sina timmar, så gör den gärna dagen innan.
Jag fyller hela gjutjärnsgrytan med kött och fryser in!
 
Pulled Pork
 
1 kg fläskkarré 
smör
2 vitlöksklyftor
1 gul lök
2 morötter
1 dl glögg
1 l vatten
2 köttbuljongtärningar
 2 msk kalvfond
 
Bryn köttet runt om i smör ( i gjutjärnsgrytan)
Lägg den klyftade gula löken, morotsbitar och vitlökarna i botten av gjutjärnsgrytan.
På med köttet, vattnet, tärningarna och kalvfonden.
På med locket och in i ugnen.
150 g i 5-6 tim.
 
 
Glögg glaze
 
3 dl rödvinsglögg
1 dl socker
1/2 dl sweet chilisås
1 tsk mald ingefära
1 pressad vitlök
Koka allt tills ca 2 dl återstår.
 
Dra isär köttet och lägg i en ugnsform.
Pensla köttet med glazen.
Värm i ugnen tills köttet är varmt.
Servera med picklad rödlök, coleslaw och i bröd.
Jag hade bakat minihamburgerbröd.
 
 
 
SAFTIGA HAMBURGERBRÖD
8 normalstora el 16 småa
 
2 dl vatten
1 dl mjölk
15 g jäst
1 ägg
50 g rumsvarmt smör
1/2 dl socker
1 tsk salt
8-9 dl mjöl
 
Värm mjölken och vattnet till 37 grader.
Rör ut jästen i lite mjölk.
Blanda alla ingredienser till en smidig deg.
Täck bunken med glad pack och låt jäsa i rumstemp i 2 timmar.
Dela degen i 16 bitar ( 16 bitar till minisar, 8 till normalstora).
Låt jäsa i 45 min.
Pensla med vatten och strö på sesamfrön.
 Gräddas i 175 grader, 12-15 min.
 
 
 
 
 
 
En bild från mitt glöggmingel.
 
 
Kram//Erica
 

Kommentarer:

1 leavanny.blogg.se:

skriven

Mums!

Kommentera här: