LAXPLANKA

Till lunch idag åt jag uppvärmd soppa från igår,den va om möjligt ännu godare idag.
Många grytor, soppor mm blir godare om dom får en natt på sig att mogna.
 
Till soppan blev det stekt surdegsbaguette (hembakt) som jag gnuggade med en krossad vitlöksklyfta och en delad tomat
 
Serverade soppan i themuggar från Ikea
 
Sen har vi haft besök av vänner som passerade 
Bjöd på en smörgås med sallad och köttfärsbiff/lök
å så lite fika
 
Middan blev Laxplanka
 
Jag kokar laxfileerna i 
1 msk citronsaft
1 1/2 dl vitt vin
1 1/2 dl vatten
1 fiskbuljongtärning
Sjud ca 10 min
 
Ta upp fisken och koka ihop vätskan till hälften
Blanda 1 msk smör med 
1 msk mjöl (beurre manie)
Vispa ner beurre manie i vätskan
Vispa till en slät smet
Späd med 2-3 dl grädde
Krydda med cayennepeppar
Salt och citronpeppar
 
Koka 6- 7 potatisar (till 2 port)
Pressa den kokta potatisen
Blanda ner 1 msk smör
2 äggulor
vitpeppar
salt
1/2 dl grädde
Vispa slät med elvisp
 
Spritsa ut moset på plankan
Lägg på baconlindad sparris (förstekt)
Halv tomat med en klick limesmör
Lägg på laxfileen
In i ugnen några min tills moset fått fin färg
300 grader (grill)
 
Servera med såsen i en liten skål
 
LIMESMÖR
50 g mjukt smör
rivet skal från 1 lime
saft från 1/2 lime
lite salt
citronpeppar
Gott till fisk
 
Sen har jag förberett kebabkött till söndagens kebabtallrik
Älgfärs blandat med kebabkryddor och lite salt
Tryck ut på bakplåtspapperskläddplåt
 
Grädda i 200 grader ca 10 min
Skär el klipp i bitar!
 
 

Kommentera här: