Sista frukosten på detta jullov!!

Ja så är Elinas jullov strax till ända,imorgon bitti flyger hon tillbaka till Stockholm.
Hon åker med ett tidigt flyg så någon frukost hinner hon nog inte med .
Så idag det blev en favorit i repris!
Hon älskar bacon och pancakes.
PANCAKES

Blanda 2 1/2 dl mjöl
1/2 tsk salt
1 tsk socker
2 tsk bakpulver
1 ägg 
2 1/2 dl mjölk
 
Stekes på medelvärme i smör
 
Sen hade jag ju lovat att baka något i den form hon gett mig i julklapp
 Så det var bara att börja smörja och bröa formen direkt efter frukosten
Brukar använda flytande smör när jag smörjer formar,använde mandelmjöl idag att bröa formen med!
 
GOD SOCKERKAKA I RUND FORM
(till denna form med 6 minisockerkakor gjorde jag 1/3 sats)
 
3 ägg
3 dl socker
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 dl kokt vatten
Vispa sockret och äggen pösigt
Tillsätt mjöl och bakpulver
Vispa ner vattnet
Gräddas i en smord och bröad rund form
Grädda i 175 grader i 45 min
(gräddade dessa småa sockerkakor i 175 grader i 25 min)
 
Stjälp upp färdiggräddad kaka och låt kallna
 
Koka fyllningen medans
 
Fyllning: 125 g smör
1 dl mjölk
4 msk vaniljsocker
Låt koka i ca 2 min under vispning
 
Dela kakan 
Häll fyllningen på båda halvorna
Lägg ihop kakan
Jag tycker kakan(fyllningen)blir godast sen den varit fryst!
 
 
 
 
 
 
 
 
Middan blev kokt torsk, kokt potatis, rivna morötter och äggsås!
 
Torsken(tinad torskblock) sjudes ca 15min i saltat vatten, där även 2 delade lökar,kryddpeppar, lagerblad och lite morötter lags ner.
 
Äggsåsen görs på vanlig vitsås.
50 g smör
1/2 dl mjöl 
späder med gräddmjölk tills jag får den tjocklek på såsen som jag vill ha
saltar och tillsätter lite vitpeppar
hackar ner 2 kokta skalade ägg
 
Kram//Erica
 
 

Kommentarer:

1 Bibbi:

skriven

Va fina dina små kakor vart i formen :)
Låter gott och ser fint ut med din kolafyllning.
Får testa framöver då jag åter är i baktagen ;)

Va fint du har det även i ditt köksfönster!

Kram Bibbi

Svar: Tack BibbiHar inte fått ner julgardinerna ännu...men jag jobbar på de!
Kram//Erica
Erica Hermansson

2 Bitte:

skriven

Ser så gott ut:)

Svar: Tack Bitte ! Det va gott!!
Kram//Erica
Erica Hermansson

3 Robex Lundgren:

skriven

gillar du musik, missa inte min blogg I intervjuband varje dag
http://ghgumman.blogg.se/
http://www.facebook.com/mosanmusikfriket?ref=hl

4 Jennifer - ungmamma, foto, träning & hälsa:

skriven

åh va gott!

Kommentera här: