Pulled Pork

 
 
Pulled pork med coleslaw och pickladrödlök i tortillabröd är bland det godaste man kan äta.
Och nu i denna ihållande värme så passar det yppeligt med kall mat.
Vi la även i bitar av vattenmelon,läskande gott.
Köttet tillagade vi under natten i ugnen, stoppade in den när vi la oss och när vi vaknade var den klar!
 
PULLED PORK
 
2 kg fläskarre (jag hade 2 bitar, tillsammans 2,5 kg ungefär)
 
1 dl farinsocker
1 msk salt
2 tsk paprikapulver
1 tsk vitpeppar
Blanda ihop kryddorna och sockret och gnid in köttet.
 
Lägg 3 vitlöksklyftor, 1 gul lök i kvartar och ev 1 paprika i bitar i gjutjärnsgrytan.
Häll i 3 dl vatten
3 msk kalvfond
1 msk grillolja original
(jag gillar inte dom rökiga och starka BBQ-såserna,dom serverar jag på sidan om)
I med köttet i grytan och stoppa in grytan i ugnen.
125-150 grader i 5 1/2- 6 timmar
 
 
Vi tog med en rulle till lunch när vi var på en liten vandring i Hemavan efter kungsleden.
 
Tur man kan åka lift upp så fjället blir tillgängligt även för mig.
 
KKung Karls Spira, västerbottens landskapsblomma
 
 
 
Så det kan bli,ser ut som om jag har en stav genom huvve....
 
Behövligt med dryck denna otroligt varma sommar.
 
Varmt även i fjällsjöarna.
Så även jag kunde ta ett kvällsdopp!
 
 
Kram//Erica
 

Kommentarer:

1 Helena:

skriven

Oj! Du är i Hemavan! Vad avunds jag blir :) Nu är ju jag där rätt ofta - men mest på vintern. Jag klickade på dig för jag ville se ditt recept på Polled Pork och fick ett helt, inte helt främmande, fjällmassiv på köpet!
Tackar så mycket!
hlsn Helena fr Skellefteå

Svar: Aaa va trevligt att du gillade det du såg!Jag bor ju mer el mindre i Kåge numer!
Kram//Erica
Erica Hermansson

Kommentera här: