Vilda bollar

 
Att göra stora köttbullar av älgfärs är bland det godaste man kan äta.
Jag kallar mina för Vilda bollar!
 
Något riktigt recept med mått å så har jag inte när jag gör på känn.
 Men så här gör jag iaf!
 
Mina Vilda Bollar.
6-8 port
 
1 finhackad gul lök
1 pkt finstrimlat bacon
800 g älgfärs
1/2 dl ströbröd
1 dl grädde
1 ägg
2 msk kalvfond
salt
vitpeppar
smör
 
1-2 dl förvällda kantareller
3-4 dl grädde
soja & lite kalvfond 
 
Stek den finhackade löken och baconet.
Låt svalna.
Låt ströbrödet svälla lite med ägg, grädde och kalvfnoden i en bunke, kan behövas lite mer grädde.
Rör ner färsen och lök/ baconet.
Smaka av färsen och salta och peppra efter behag.
Rör till en smidig smet.
Forma färsen till stora bollar, och bryn bollarna runt om i en stekpanna med smör.
Lägg bollarna i en ugnsform.
Strö över kantareller och häll på grädde som blandats med lite soja och kalvfond.
175 grader ca 15-20 min el tills bollarna är genomstekta.
Servera kokt potatis, picklad rödlök, pressgurka och svartvinbärsgele till.
Yummi!
 
 
 
 
 
Kram//Erica

Kommentarer:

1 Bibbi:

skriven

Gud så gott det ser ut ! 👍
Om jag inte har älgfärs 😕
Kan jag ta nöt istället?

Kram/ Bibbi

Svar: Jo det går säkert bra, ta bara så mager färs som möjligt!Kram//Erica
Erica Hermansson

2 coffeeandcupcake.blogg.se:

skriven

Mums va gott de ser ut :)

Svar: Tack!Kram och ha en fin söndagseftermiddag
Erica Hermansson

Kommentera här: