BRIOCHER

 
 
 
Perfekt frukostbröd när dom kan förberedas kvällen innan och jäsa i kylen över natten.
Gott med nybakat bröd till frukost!
 
 
 
BRIOCHER  10-12 st
 
125 g mjukt smör (rumsvarmt)
knappt 7 dl mjöl
1 tsk salt
1 msk socker
1/2 pkt jäst
2 ägg
 
Blanda mjöl, salt, socker & jäst i en bunke
Tillsätt ägg & smöret i småa kluttar
Blanda till en smidig deg
Låt jäsa i rumstemp i 1 timme
Ta upp degen och knåda den till en smidig deg
Dela degen i 10-12 bitar (jag gjorde 12 till mina formar)
Rulla bollar
Lägg varje boll i en smord form (går fint att använda engångs formar för mazariner i aluminium)
Låt jäsa minst en timme i rumstemperatur eller  över natten i kylen
Värm ugnen till 200 grader
Grädda i 12-15 min
 
 
 
 
 
Varför har jag glömt dessa fina formar som jag har i min ägo??
 
 
 
Kram//Erica
 

Kommentarer:

1 Bibbi:

skriven

Bakade oxå frallor igårkväll 😉
Önskar dig en fortsatt
fin söndag 😃
Kram /Bibbi

Svar: Nybakat bröd är oslagbart!Ha en fin söndag/Kram
Erica Hermansson

2 Helena / Bara en kaka till:

skriven

Det här ser ju supergott ut! Har aldrig lagat briocher, men det får jag nog ta och ändra på. Önskar dig en trevlig söndagkväll!

3 Anonym:

skriven

Dessa ska jag prova göra ikväll och grädda i morgon bitti. Tack Åsa

Svar: Toppen
Erica Hermansson

Kommentera här: