Kanelbullensdag 4/10

 
 
 
 
Att det är Kanelbullensdag imorgon den 4/10 har väl knappt undgått någon.
Och för mig är nog en god kanelbulle det bästa som finns, det fika jag längtar till!
 
Kanelbullar
ca 40 småbullar
 
150 g smält smör
5 dl mjölk
50 g ( 1 pkt) jäst
1 dl socker
1/2 tsk salt
2 tsk stött kardemumma el mald
ca 800 g mjöl ( ca 1,4 liter)
 
Fyllning: 150 g rumsvarmt smör
1 1/2 dl socker
2-3 msk mald kanel
 
Pensling: 1 uppvispat ägg
pärlsocker
 
Värm mjölken till 37 grader.
Smula ner jästen i en bunke ( ca 3-4 ska den rymma)
Häll över lite mjölk och rör tills jästen löst upp.
Klicka i smöret, tillsätt socker, kardemumman och saltet.
Häll upp mjölet direkt ur påsen i ett litersmått så det blir luftigt, 
skaka inte måttet.
Rör ner mjölet men spara ca 1 dl mjöl till utbakningen.
Arbeta degen kraftigt i ca 5 min i maskin, 10 min för hand.
Degen ska kännas smidig.
Sätt gladpack över degbunken, och lägg en bakduk över.
Låt degen jäsa i rumstemp i minst 30 min, till dubbel storlek.
Rör ihop fyllningen.
Kavla ut den färdigjästa degen och bred ut fyllningen.
Snurra,rulla eller fläta ihop dina bullar.
Låt dom jäsa igen ca 40 min.
Värm ugnen till 225 grader.
Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över pärlsocker.
Grädda i mitten av ugnen i ca 5-10 min, el tills bullarna fått fin färg.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Vi gillar att doppa bullarna i mjölk och kaffet, därför testade jag att göra en doppvänlig variant av en miniflät.
 
 
 
 
Kram//Erica 

Kommentarer:

1 Mamma Mindy:

skriven

Hembakat är alltid så gott.

Svar: Jo bullar är bland det godaste!!Kram//Erica
Erica Hermansson

2 Sussi:

skriven

Vad smarrigt. :D

3 Sofia:

skriven

Åhh va gott det ser ut att vara! Superfina bilder :)

4 Oliviaaaanilssons blogg med 4 A:

skriven

Ser väldigt gott ut!
FIna bilder!

5 Bibbi:

skriven

Åh vilka fina bullar du gör :)
Utseendet är en stor del i det hela också.

Kram Bibbi

Kommentera här: