Köttsoppa

Köttsoppa med klimp i är bland det godaste jag vet, med en husmans med ost på.
Mått på salt och dyl har jag tyvärr inte, jag smakar mig fram. 
Men ska iaf berätta hur jag gör.
 
Köttsoppa 
4 port minst
 
500 g högrev
1 gul lök
1 palsternacka
vitkål
morötter
purjolök
kolrot
potatis
salt
köttbuljongtärning
hel svartpeppar
hel kryddpeppar
lagerblad
Lagerbladen är från ett träd som är minst 250 år.
Tog några blad i Uppsala på botaniska.....
 
Koka upp ca 2 l saltat vatten med en köttbuljongtärning, 5 svartpepparkorn, 5 kryddpepparkorn och lagerblad.
Lägg ner högreven i vattnet tillsammans med den skalade palsternackan, delad gullök och en bit av kålroten.
Koka köttet i en timme. Skumma ytan när det kokar upp.
När köttet kokat 1 timme silar du buljongen, spara buljongen.
Diska grytan och häll tillbaka buljongen.
Smaka av buljongen. Behövs mer salt så salta och lägg i en köttbuljongtärning till.
Skär köttet i småa bitar.
Skala och skär grönsakerna i småa bitar.
Ner med 5 kryddpepparkorn och 2 lagerblad
Koka upp buljongen, ner med köttet och grönsakerna.
Koka tills grönsakerna är mjuka.
 
Klimp.
ca 2 dl mjöl
köttbuljong
 
Rör ihop klimpsmeten till en slät smet.
Klicka ner klimpen i den kokande buljongen.
Koka i några minuter.
 
Ät och njut.
Doppa husmans med ost i buljong är såååå gott.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: