Påsken 2015

Som jag skrivit tillbringade vi påsken 2015 hos min mamma i Oltokken, Tärnaby.
Vädret var bra, så det blev mys på renskinnet i snödrivan.
Jag och Sigge solade bra tillsammans!
Blev lite matlagning över öppen eld, bla varma mackor i mackjärnet,
 
träff på sjön med släkt och vänner.
 
Fick lite gosaker av goda grannar och vänner, bla torrkött.
Att karva torrkött i varmt kaffe är bland det godaste jag vet!
 
Goda gurk&laxrullar serverade jag bla på långfredag.
Receptet hittade jag i Matmagasinet.
Gravad lax
Gurka
Philadelfiaost
Riven pepparrot
Blanda philadelfiaost m riven pepparrot tills du tycker smaken är bra.
Ta potatisskalaren och hyvla långa remsor av gurkan, när du kommer till kärnorna i gurkan, vänd på gurkan och hyvla remsor.
Bred ut pepparrotsosten på laxskiva, lägg på en gurka och rulla ihop.
Gör så många rullar du behöver.
 
Tunnbrödskorgar med rökt älghjärtsröra
Börja med tunnbrödskorgar.
Blöt tunnbrödsskivan, in i ugnen på 150 grader.
När brödet är mjukt, ta ut brödet och dela i mindre bitar.
Forma till korgar och tryck ner brödet i muffinsform.
Gör så många korgar du behöver.
Nu ska dom torka några timmar.
I röran hade jag finhackat rökt älghjärta, går ju fint med älgstek också.
Rör ihop creme fraiche, lite majonäs.
Finhacka rödlök och ett syrligt äpple.
Smaka av och salta och peppra om det behövs.
Lägg finstrimlad sallad i botten av tunnbrödskorgarna, på med röran, och toppa med en tomatskiva.
Efterrätt blev Kinderägg fyllt med Vitchokladpannacotta.
Vitchokladpannacotta
lägg 2 gelatinblad i kallt vatten
Koka upp 4 dl grädde.
Ta kastrullen från plattan och rör ner 100 g hackad vit choklad.
Rör tills chokladen smält.
Krama ur gelatinbladen och rör ner i chokladgrädden.
Låt svalna.
Ta och gör en öppning på toppen av chokladäggen så leksaken går att ta ut.
Fyll äggen med den kalla pannacottan.
Låt stelna i kylen.
Vid servering, tryck ner en gul godis i pannacottan.
 
 
 
 
 
 
 
Norrländsk trädgårdsmöbel!
 
Kram//Erica

Kommentarer:

1 Astrid Eriksson:

skriven

Hade helt och hållet glömt bort det där med torkat kött och kaffe! Det är nog 40 år sedan jag provade detta! Har för mig att det var gott!

Svar: Jag älskar det!Kram//Erica
Erica Hermansson

Kommentera här: