Minisemlor

 
Jättegoda Minisemlor. 
Bra storlek, man kan ta två utan dåligt samvete.
 
Goda Minisemlor
 
100 g smält och avsvalnat smör
25 g jäst
1 dl kall grädde
1 dl kall mjölk
1 ägg
1/2 krm salt
1 tsk mald kardemumma
1/2 dl socker
1 tsk bakpulver som blandas väl i 
6 1/2 dl mjöl
Lös jästen i grädden.
I med alla ingr.
Rör ihop allt till en slät och smidig deg.
Låt degen jäsa under plastfilm i rumstemp. i 60 min.
Dela degen, ca 30 st.
Rulla till bollar.
Låt jäsa på bakplåtspappersklädda plåtar i ca 30 min.
Pensla bullarna med uppvispat ägg.
Grädda i 225 grader i ca 7 min.
 
Fyll bullarna när dom kallnat med mandelmassa http://ericasmeny.blogg.se/2015/january/mandelmassa.html
och vispad grädde.
 
 
 
 
 
 
Kram//Erica

Kommentarer:

1 G I N A ~:

skriven

Herregud så gott!! :')

Svar: Dom var väldigt goda!!Kram//Erica
Erica Hermansson

2 Elin:

skriven

Herregud vad gott det ser ut! Tror jag måste baka snart eller be mamma göra semlor till mig;)

Svar: Minisemlor är perfekta, man kan trycka två åt gången!Kram//Erica
Erica Hermansson

3 mamma mindy:

skriven

Mums vad gott det hade varit..har nästan allt hemma..men hoppar ändå för jag behöver äta nyttigare...kram

Svar: Nyttigt behöver vi alla äta. Men en minisemla kan man få belöna sig med, iaf en i veckan!Kram//Erica
Erica Hermansson

Kommentera här: