Rödbetssoppa

 
Ibland vill jag testa lite nya saker.
Nu var det Rödbetan som fångat mitt intresse.
Köpte hem en påse sist jag var och handlade.
Men det är ju ganska många betor i en påse så jag tänkte att då blir det att göra både förrätt och varmrätt på rödbeta.
 
Rödbetssoppa
4 port
 
500 g rödbetor
1 gul lök
1 msk smör
2 grönsaksbuljongtärningar
7 1/2 dl vatten
ev salt
några varv med kryddkvarnen
2 dl grädde
 
Till servering: 2 dl keso
2 -3 msk klippt gräslök
parmachips
 
Skala rödbetorna och riv dom på den grova sidan på rivjärnet, direkt i en gryta.
Skala och riv ner lök i grytan.
Fräs grönsakerna i smöret.
Smula ner buljongtärningarna och ös på med vattnet.
Koka i 10 min.
Kör soppan ganska slät med en stavmixer.
Smaka av, dra några varv med pepparkvarnen och ev dit med lite salt.
Häll i grädden.
Koka i ca 5 min.
Blanda gräslöken i keson.
 
Häll upp soppan, toppa med gräslökskeson.
Servera med parmachips.
 
 
Parmachips
 
Lägg parmaskinkan på en bakplåtspappersklädd plåt.
In i 250 g varm ugn, 5-8 min. 
Vänd på skinkan och kör 5-8 min till. 
Skinkan ska ha blivit knaprig, så det kan gå snabbare el längre tid. Beror ju lite på ugnen.
Låt kallna på galler.
 
 
 
 
 
 
 
Kram//Erica