Svampsoppa

 
Vi har ju turen att ha massor med svampar runt knuten.
Men vi plockar bara kantareller.
Som tur är har vi kompisar som plockar annat som vi blir förärade med.
    Hade en påse förvällda blandsopp i frysen. Så då blev det en god förrättsoppa i fredags!
 
Svampsoppa med baconströssel
4 port
 
1 liter rensade svampar ( ca 2 dl förvällda svampar)
1 gul lök
5 dl vatten
2  grönsaksbuljongtärningar
5 dl grädde ( el 3 dl grädde & 2 dl mjölk)
salt&peppar
 
knaperstekt bacon
 
   Finhacka löken och fräs den i lite olja.
I med svampen, är dom färska ska dom sauteras tills allt vatten kokats bort.
I med grädde, vatten och buljongtärningarna.
Låt sjuda ca 10 min.
Kör soppan slät I mixer el med mixerstaven.
Smaka av med salt och peppar.
Värm på soppan.
Häll upp soppan i skålar och smula över knaperstekt bacon.
 
Jag serverade fröknäckesticks och västerbottensostkuber till.
 
Jag serverade ju soppan som förrätt, så jag halverade receptet till 4 pers!
 
 
 
Fröknäcke
2 plåtar bröd
 
2 dl majsmjöl (mandel el potatismjöl)
1/2 dl sesamfrön
1/2 dl linfrön
1/2 dl solrosfrön
1/2 dl pumpakärnor
1/2 dl olja
2 dl kokande vatten
 
Blanda alla torra ingredienser i en skål.
Koka upp vattnet och oljan och blanda ner det i skålen.
Rör ihop till en deg.
Dela degen i två bitar.
Lägg ena degen på en bakplåtspappersklädd plåt.
Lågg ett bakplåtspapper på och tryck ut degen tunt,tunt.
Ju tunnare desto bättre.
Ta bort det övre bakplåtspappret.
Jag skär rutor eller till långa sticks, i degen, man behöver inte det för man kan bryta bitar av brödet om man vill.
Men jag vill ha ordning på mitt kaos!
Strö flingsalt över brödet.
Grädda i 150 grader i 30 min. 
 
( bildbeskrivning  http://ericasmeny.blogg.se/2014/august/froknacke.html )
 
 
 
Kram//Erica