Thekakor

 
 
Att baka sitt egna matbröd är ju bara sååå gott.
Men det kräver ju både tid och ork.
Fast orken inte är på topp idag så blev det thekakor.
Jag hade ju gjort kaffeost så dessa bakades på vasslen som blev över vid osttillverkningen.
Brukar även baka på paltspad när jag kokat palt.
Fast mjölk eller vatten funkar också yppeligt.
 
Thekakor
12 småa el 6 större 
 
50 g rumsvarmt smör, rumsvarmt, klickas ner i degen
1 pkt jäst
5 dl vätska
1/2 dl sirap
1 tsk salt
1 msk brödkryddor
5-6 dl rågsikt
7-8 dl vetemjöl
 
Värm vätskan till 37 grader, fingervarmt
Lös jästen i lite vätska och sirapen.
I med alla ingredienser och gör en smidig deg.
Låt jäsa i 30 min.
Dela degen i 6 eller 12 bitar.
Kavla ut ti ca 1 cm tjocka rundlar.
Lägg bröden på bakplåtspappersklädda plåtar och låt jäsa ca 30-45 min på plåten.
Värm ugnen till 200-225 grader.
Nagga bröden med en brödnagg el med en gaffel.
Gräddas i 8-12 min tills dom fått fin färg.
Pensla bröden när du tar ut dom med sirapsvatten (blanda 1/2 dl vatten med 2-3 msk sirap)
(jag penslade både under och ovansidan)
Låt kallna på galler och under bakduk.
 
 
Gott med smör och ost.
 
 
Kram//Erica

Kommentera här: