Morot och kesopaj

Förra veckan var ju morotensdag.
Kom ihåg att i mina gömmor hade jag ett recept, i en av mina handskrivna receptböcker, en solgul morot o kesopaj. Minns att den var god.
Om man inte toppar den med ölkorv, är det ju en veggorätt.
 
Solgul Morot & Kesopaj
1 stor paj i en springform
 
Pajdeg: 100 g rumsvarmt smör
3 dl mjöl
2-3 msk vatten
Låt degen vila inplastad i kylen i 30 min.
 
Fyllning: 800 g grovt rivna morötter
2 msk smör
1/2 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
250 g keso
1 dl grädde
3 ägg
2 dl riven ost
ev cocktailtomater o ölkorv till topping
 
Tryck ut degen i en springform och förgrädda pajskalet i 10 min i 225 grader.
 
(Jag hade småa portions springformat)
 
Hetta upp en stekpanna, fräs de rivna morötterna i smöret.
Tillsätt vattnet o buljongtärningen, koka tills vattnet är borta. Låt svalna lite.
Blanda keso, grädde, ägg, ost o morötterna.
Fyll pajskalet med fyllningen.
Garnera pajen med delade cocktailtomater och ev ölkorv.
 
 
 
 
 
 
 
 
Kram//Erica

Kommentarer:

1 rememberthiis.blogg.se:

skriven

Ser gott ut :D

Svar: :)Kram//Erica
Erica Hermansson

2 Annie:

skriven

Nu blev jag hungrig, haha :)

Svar: :)Kram//Erica
Erica Hermansson

Kommentera här: