MiniSemlor

 
Minisemlor, perfekt storlek tycker jag.
Och man får ta två om man vill!
 
MiniSemlor
20 st
 
25 g jäst
2,5 dl mjölk, kall
1 krm salt
0,5 dl socker
1/2 uppvispat ägg
1 tsk nymortlade kardemummakärnor
6 dl mjöl ( spara lite mjöl till utbaket)
75 g rumsvarmt smör
 
1/2 uppvispat ägg till pensling
 
garnering: mandelmassa
vispad grädde
florsocker
 
Rör ut jästen i lite mjölk.
Blanda ner resten av mjölk, socker, salt, kardemumma och mjöl.
Klicka ner rumsvarmt smör.
Rör degen smidig, tillsätt ev lite mera mjöl.
Täck degbunken med plastfilm och en bakduk.
Låt jäsa minst 1 timme i rumstemp.
Ta upp degen på mjölat bakbord.
Dela degen i 20 bitar.
Rulla till bollar, lägg på bakplåtspappersklädd plåt.
Låt jäsa under bakduk i 40 min.
Värm ugnen till 225 grader.
Pensla bullarna med uppvispat ägg.
Grädda i 7-8 min.
Låt bullarna kallna på galler under bakduk.
 
Bullarna kan frysas om du inte tänker äta 20 semlor på en gång!
 
 
Skär ett lock av bullen/ bullarna.
Blanda lite inkråm, mandelmassa och mjölk och mosa med en gaffel till en slät massa.
Fördela mandelmassa i bullarna och spritsa på vispad grädde.
Lägg på locket ( jag tog en blomform och tryckte ut blommor t lock)
Ta florsocker i en thesil och pudra över semlorna.
Ät och njut.
 
 
 
 
 
Kram//Erica

Kommentarer:

1 Emma -Merakibeauty.se:

skriven

så fina :) ser supergott ut!

Svar: Tack snälla.Lagomt stora till kaffet!
Kram//Erica
Erica Hermansson

2 Birgit lindgreb:

skriven

Hej! Var har du hittat blommåtten någonstans?

Svar: Jag har köpt dom på Tradera Kram//Erica
Erica Hermansson

Kommentera här: