Rabarbersaft / Rabarberkompott

 
Hemmagjord saft hör ju sommaren till.
Iaf vi som är lite äldre minns väl när mamma/mormor stod i köket med förkläde runt magen o scarfers över håret. 
Ljuvliga dofter spreds i köket, rabarber och jordgubbar. O nygräddade bullar.
Här är ett saftrecept som inte behöver kokas. 
 
Rabarbersaft
 
2 kg finskuren rabarber
2 tvättade och fint skurna citroner
3 msk citronsyra 
 
frysta jordgubbar
 
9 dl socker per avrunnen saft
( jag tar inte så mycke socker, jag kanske har 5-6 dl, smaka av eftersom, smaken ska ju passa dig)
 
Lägg finskuren rabarber och citronerna i en rymlig bunke el hink.
Fyll på med kallt vatten så det täcker ( jag la en tallrik över rabarberns så dom hölls nere).
Rör nercitronsyran.
Ställ kallt i ett dygn, ta bort citronerna annars tycker jag att citronsmaken tar över.
Lägg ner några frysta jordgubbar ( mest för färgen )
Låt stå i kylen ett dygn till.
Sila saften.
(spara rabarbermassan o koka en god kompott)
Mät upp saften.
Tillsätt socker och värm tills sockret smält.
Skumma saften.
Häll upp på flaskor.
Förvaras svalt.
Späd med vatten vid servering.
 
 
 
 
 
 
Av  rabarber o jordgubbarna  som silas bort från saften går toppenbra att koka en god kompott .
Supergod till brieost, i tårtor, till glass, till pannacotta o i filen.
 
Rabarberkompott m portvin
 
koka rabarbern mjuk
tillsätt syltsocker ( smaka av hur sött du vill ha) och koka enligt anv. på sockerpåsen
lägg 4 gelatinblad i kallt vatten i 5 min, krama ur o smält
tillsätt 1 dl portvin i kompotten och rör ner gelatinet
går bra att frysa
 
Kram//Erica

Kommentera här: