Köttfärspiroger, typ Gorbys

 
Goda hemma gjorda piroger.
Går fint att frysa.
Receptet hittade jag på tidningenhembakat.se
 
Piroger, hemmagjorda Gorbys
 

Ca 16 st beroende på storlek 

25 g jäst
2 dl mjölk, fingervarm
2 dl vatten, fingervarmt
1 ½ tsk salt
3 msk rapsolja
8–9 dl vetemjöl

Fyllning
200–300 g ost, riven
ca 300 g köttfärssås

GÖR SÅ HÄR

1. Smula ner jästen i en bunke. Tillsätt mjölk och vatten och blanda tills jästen lösts upp. Tillsätt salt, rapsolja och vetemjöl, lite i taget. Blanda ihop allt till en smidig deg och knåda den i några minuter. Låt den jäsa under bakduk i ca 40 min.

2. Dela degen i ca 16 bitar. Kavla ut dem till ovaler, ½–¾ cm tunna, på ett mjölat bakbord.

3. Lägg 1–2 msk riven ost samt ungefär lika mycket köttfärs i en liten hög mitt på degbitarna.

4. Nyp ihop kanterna med fingrarna, enligt bilden.

5. Lägg pirogerna på en plåt med bakplåtspapper och låt dem jäsa utan bakduk i ca 20 min. Sätt ugnen på 250 grader.

6. Grädda pirogerna mitt i ugnen i 10–12 min. Servera dem gärna nygräddade, men de går även bra att frysa in.

   

 
 
 
Sigge chillar i soffan o hoppas på att få smaka av dom smaskiga pirogerna!
 
Kram//Erica

Kommentera här: