Blomkål &Broccoligratäng.

 
 
Jag håller på att rensa, sortera o försöka få nån struktur på mina urklippta recept.
Samlar på recept från veckotidningar, samlar värre än en hamster.
Ibland vet jag inte ens vad det är jag rivit ut.😃
Så igår när jag satt där bland alla recepthögar hittade jag en litet urklipp, så det fick bli inspiration till middan.
 
 
Blomkål & Broccoligratäng
 
1 påse fryst  blomkål el ett stort huvud
1/2 påse fryst broccoli el 2 buketter 
2 dl grovt riven cheddarost
2-3 dl creme fraiche
2 dl grädde
salt & peppar
vitlökssalt
smör
saltat, kokande vatten
 
200 grader varm ugn
Dela blomkål o broccoli i mindre buketter Som kokas i saltat vatten i 5 min. Häll av vattnet o fyll en 
smord ugnsform.
Strö över vitlökssalt, salt o peppar.
Blanda creme fraiche, grädde o osten och häll över blomkålen och broccolin. Rör om försiktigt så allt blandas.
Grädda i ca 35-40 min.
 
Jag serverade gratängen till FetaostKyckling i spenat o ostsås.
 
 
 
 
Kram//Erica

Kommentera här: