Vårrullar

 
 
 
Att göra egna Vårrullar är enkelt & så mycke godare.
Det tar lite tid att hacka och skära och göra fyllningen, men så värt!
Jag brukar utgå från en grönsaksbas, så ett gäng gör jag veggo o några blir med färsblandning, kött, kyckling el lammfärs.
Jag friterar inte mina rullar utan gräddar dom i ugnen.
 
Vårrullar
50 st
 
Fyllning:3-4  grovt rivna morötter
1/4 fint strimlad vitkål
20 cm purjolök, fint strimlad el hackad
1 gul lök, fint hackad
5-7 fint hackade champinjoner
1 paprika, fint hackad
1 finhackad chili
glasnudlar, lagade enl förpackning
smör att steka i
1 buljongtärning
lite vatten
salt peppar paprikapulver
 
2-300 g valfri färs
 
vårrulleark
 
Stek alla grönsaker, i med buljongtärning, i med lite vatten o låt puttra lite.
Smaka av, salta peppra och krydda med paprikapulver till en smak du gillar.
Förbered glasnudlar enl förpackningen.
Låt kallna i en skål. I med klippta glasnudlar.
Stek färsen och krydda.
Jag gör först grönsaks rullarna.
Lägg 1 klick fyllning på ett ark, vik ihop kanterna och rulla ihop.
Pensla en ugnsform m olja och lägg i rullarna.
Pensla rullarna med olja på ovansidan.
 
Vårrullar med färs.
Blanda den stekta färsen med grönsaksröran o gör rullar.
 
Grädda rullarna i 175 g tills rullarna fått fin färg och blivit frasiga.
 
 

ENKEL SÖTSURSÅS
4 port
1,5 dl socker
4 msk ketchup
1 dl vitvinsvinäger
1,5 dl vatten
1 msk soja (kikomans)
ev lite ljus maizenaredning
 
Blanda alla ingredienser i en gryta
Koka upp under omrörning
Blanda ner ev maizenaredning
Hacka ner 1/2 tomat 
 
 
 
 
Kram//Erica
 

Kommentera här: