Fröknäcke/ sticks

 
Oj oj oj, ligger och tittar igenom mina bilder i paddan och försöker rensa.
Då inser jag att jag har massor med matbilder/recept jag inte bloggat om ännu.
Så jag får nog skärpa mig, kanske nästa vecka från solstolen! 
 
Jag brukar ju baka fröknäcke som är jätte tunt, men fick smaka en annan lite tjockare variant som var lite tjockare.
Men det var lika gott.
Tack Anita för receptet.
 
FRÖKNÄCKE/STICKS
 
1 plåt
 
1 dl pumpakärnor
1 dl solrosfrön
1 dl sesamfrön
0,5 dl linfrön
1 tsk salt
2 msk psylliumfröskal
1 dl majsmjöl
0,5 dl olivolja
2,5 dl kokande vatten
 
flingsalt
 
Slå på ugnen, 150 grader.
Blanda alla torra ingredienser i en bunke.
Koka upp vattnet, och häll vattnet och oljan  i bunken.
Rör ihop till en deg/smet.
Tryck /kavla ut mellan två bakplåtspapper.
Strö över flingsalt.
Grädda i 150 grader i 1 timme.
Slå av värmen  en låt plåten stå kvar i ugnen på eftervärmen ca 30 min.
 
( jag skar sticks i smeten innan gräddning) 
 
 
Kram//Erica

Kommentera här: