HERMANSSONSLÅDA

 
 
 
 
HERMANSSONSLÅDA
 
skala 12 potatisar (ungefär)
skiva potatisen i ca 1/2 cm skivor
koka potatisskivorna i saltat vatten i 5 min
häll av vattnet
 
3-400 gr köttfärs
1 finhackad gul lök
1 burk krossade tomater
smör
salt, vitpeppar
(ev 1 buljongtärning)
 
50 g smör
1/2 dl mjöl
3-4 dl gräddmjölk
salt,vitpeppar
 
riven ost
skivad mozzarella
 
bryn färs och löken
häll på krosade tomater
salta och peppra
låt puttra till en fin köttfärsröra
 
smält smör i en kastrull
vispa ner mjölet och späd med gräddmjölken till en sås
salta och peppra
 
smöra en ugnsform
lägg hälften av de förkokta potatisskivorna
på med köttfärsröran
hälften av vitsåsen
lägg på mozzarellaskivorna
på med resten av potatisen
bred över vitsåsen
strö över den rivna osten
gratinera i ugnen i 175 grader i 20- 40 min eller tills potatisen är mjuk och `lådan` fått fin färg
 
 
Detta är riktigt kaffe!!!
`hemme där-i-byn´
 
 
Å så en `selfi´
 
 
Kram//Erica
 
 

Kommentarer:

1 Erika Skogly:

skriven

Den där såg inte alls dum ut. Gillas!

Svar: Det är ju smidigt med allt-i-en form!Mozzarellan gör den ju så krämigt good!
Kram//Erica
Erica Hermansson

2 coffeeandcupcake.blogg.se:

skriven

Ser gott ut :)

Svar: God även dagen efter när man värmer upp den.Smakerna har då hunnit mogna!Kram//Erica, ha en fin måndagkväll
Erica Hermansson

3 Hannah:

skriven

SV: Ja jag tyckte det jag med. :)

P.S Just nu pågår det en bloppis i min blogg, du hittar nya/begagnade saker ifrån 50:- och uppåt. Kika gärna in och kolla om du hittar något som faller dig till smak! :) Du hittar allt på: http://miniwiini.blogg.se/category/bloppis.html

4 Ann-Catrin :

skriven

Tackar för ett nytt recept. Härligt med allt i ett särskilt när man är flera kring matbordet!

Svar: Att göra Allt-i-en-form-mat är skönt tycker jag. Man hinner plocka undan i köket å sen blir det inte så mycke att stöka undan.Det blir fina matlådor om det blir något över...
Kram//Erica
Erica Hermansson

Kommentera här: