Pysseldag

Idag tog jag en ledigdag från allt,tänkte redan igår afton att jag bara skulle leka med sockerpasta.
Men först åkte en fläskkarre in i ugnen,hade utlovat Pulled pork till middag.
Å så hade jag choklad kvar i smältburken. Så då gjorde jag trillingnötter.
Picklad rödlök och morotspagetti blev det också,pga att det är ett så gott tillbehör till pulled pork.
Sen kunde jag börja pyssla med SP.
 
 
PULLED PORK
 
1,3 kg fläskkarre
1 dl farinsocker
1 msk salt
1 tsk paprikapulver
1/2-1 tsk vitpeppar
 
Blanda ihop alla torra ingredienserna
Gnid in köttet med socker/kryddblandningen
 
Lägg 3 skalade vitlöksklyftor och en gul lök som är skuren i 4 bitar
Lägg lökarna i botten av gjutjärnsgrytan
Lägg i köttet på lökarna
Tillsätt 3-4 dl vatten
1 st köttbuljongstärning
2 msk kalvfond
2 msk grillolja orginal
125-150 grader i ugnen, 4 1/2- 6 timmar
 
Jag gillar inte den rökiga BBQsåsen,därför finns inte det med.
Men man kan ju servera sån sås som tillbehör till den som vill
 
 
 
Idag serverades pulled porken med potatismos (hemmalagad såklart) och den picklade rödlöken och morotsspagettin!
 
PICKLAD RÖDLÖK & MOROTSSPAGETTI
 
lag:1 dl ättiksprit
2 dl socker
3 dl vatten
koka upp och låt kallna
Skiva löken tunt och lägg i en burk
Skala morötterna och hyvla moroten med potatisskalaren
Skär morotsskivorna i långa smala remsor,lägg i en burk
Häll den kalla lagen över löken/morötterna
Låt stå kallt i några timmar
 
 
TRILLINGNÖTTER
 
200 g hasselnötter
Rostar nötterna i en torr het stekpanna,det knäpper liksom i nötterna och skalet spricker
 
Lägg nötterna på en frottehandduk
 
Frottera nötterna så skalet lossnar,allt kanske inte lossnar men det gör inget!
 
Smält ljus choklad,ca 200 gram
Blanda ner nötterna
 
Klicka ut tre å tre nötter på ett bakplåtspapper.
Låt chokladen stelna lite,smält lite vit choklad om du vill och rippla lite!!
Förvaras i kylen i en burk
 
 
Gjorde ett till Rudolf idag,lite järnek som ska bli kakgarnering och snöstjärnor ska på jultårtan .
 
 
 
 
 
 
 
Ja jag vet,men jag går ALL IN även vid jul,Klart att även bajspåsarna ska va röda då!!
 
Kram//Erica
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: