Förbereder...

....inför midsommar!
Men innan jag tog på mig förklädet så har jag varit en sväng till Sunderbysjukhus. 
Kan tycka det är lite onödigt åka 17 mil för att få ett provsvar, jag hade nog förstått allt det hon sa per telefon. 
Min kropp har väl inte varit den gladaste och medgörligaste så det blev en PN när jag kom hem!
Lite kokkaffe på det och sen koka lag till midsommarsillen!
Receptet som står på burken med inläggningssillen är jättegod och det är den jag gör, en skivad morot, en gul och en röd lök och purjolök stoppar jag i burken med sillen. Å så den kallnade lagen.
Så blev det att grava laxen.
Jag socker/salt gravar den.
 
Gravad lax
  • 1 kg benfri laxfile
  • 1 msk mortlad hel vitpeppar
  • 4 msk socker
  • 3 msk salt
  • dill
  • Blanda den mortlade vitpepparn, socker & salt.
  • Dela laxfilén i 2 bitar.
  • Strö lite sockersaltblandningen i en stor plastpåse,lägg i en laxfilé i påsen med skinnsidan ner.
  • Gnid in "köttsidan" med en del av sockersaltet.
  • Klappa in dill.
  • Gnid in filé nr 2 med sockersaltet och lägg filen på den andra i påsen, kött mot kött.
  • Strö på resten av sockersaltet på skinnet.
  • Tillslut påsen och lägg paketet i en trång form, gärna med en tyngd på.
  • Vänd på påsen då och då.
  • Efter ca 2 dygn är laxen gravad, beror ju på hur tjocka filéerna är.

Sen blev det att vispa ihop en gravlaxsås.
Den är enkel att göra, är god och håller upp till 3 veckor i kylen!
 Gravlaxsås
 
0,75 dl vanlig senap
0,5 dl socker
1 äggula
1/2 msk salt
1 krm vitpeppar 
Vispa ihop alla ingredienser med en elvisp.
Tillsätt
2,4 dl neutral olja, som hälls i sakta under vispning.
Saft av 1/4 citron
1/2 msk vinäger
1/2 pkt fryst dill
1/2 dl vatten
 
 
Å nu blev jag sugen på gravad lax, sås och kokta färskpotatisar!
Kram//Erica

Kommentera här: