LÖRDAG

Imorse när pinkrunda och frukostbestyren var klara kokade jag ett gäng småa färskpotatisar i buljong/vatten.
Medans dom gosade till sig och blev 'al dente' vispade jag grädde med lite majonäs. Kryddade grädden med en halv påse salladskrydda,lite tabasco,aromat och så hackade jag ner den picklade rödlöken som jag hade kvar. Så rörde jag ihop allt med den kalla potatisen,lite dill och gräslök....å hoppla så hade jag en krämig och god
POTATISSALLAD
 
Kaffepause i paviljongen
Sen har det varit loppis idag igen och tvätt! Lilla loppan åker ju tillbaka till huvudstaden imorgon för sommarjobb.
Å hon ville ha rena kläder :-)
Hon hann ju vara hemma hela två veckor,var av en var hon på läger som konfahjälp!!
Middan idag blev inte som jag hade tänkt,potatissallad och grillad korv ute.
Utan det blev nerröstat totalt,här krävde dom kött!!
Så in i frysen och gräva,hittade en fläskfilee som fick snabbtina.
Stekte den i tunna skivor i smör och saltade och kryddade med vitpeppar.
Kokade äggnudlar pga att det var vad som fanns hemma. Bandspagetti brukar vi annars ha. Plockade lite basilikablad i trädgårdslandet som jag hackade ner i pastan.
Såsen gjorde jag så här:
Pastasås

2 grönsaksbuljongtärningar
2 dl vatten
4 dl creme fraiche
Koka ihop allt 
och servera med fläskfileen och basilika/pasta.
 
 ISCHOKLAD TÅRTA (rund form)
100g smält smör
15 rutor blockchoklad
3 ägg
2 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 1/2 dl mjöl
*smält smöret & chokladen
*vispa ägg & socker pösigt
*rör ner alla ingredienser
*häll smeten i en smörad & bröad form
*grädda i 175 gr i ca 40 min
 
glasyr:

*smält 2 msk smör &
*15 rutor blockchoklad
*vispa i 1 ägg
*bredes över kall kaka
*strö över flagad mandel el strössel
 
Kram//Erica
 
 

Kommentera här: