Vår-i-rulle

Solen lyser från klarblå himmel, och graderna är många +! Känns härligt att varmare tider är på ingång. Det är så mycke enklare vara ute när man slipper bylta på sig en massa varma kläder. Man blir så orörlig och känner sig som fru Michelindäck.
Dagens middag, på Norges nationaldag, blir Vårrullar med plättar som bas. Stekte ett helt gäng plättar igår till middag, som avnjöts med hjortron & hallonsylt och grädde. Så av dom som blev över har jag gjort en stuvning som innehåller purjolök,vitkål som hyvlats tunt med osthyveln. Skinka som skurits i småa tärningar och kryddats med paprikapulver och cayenne. Lite stuvning på varje plätta, som sedan viks ihop till ett litet paket. Lägg dom i en ugnssäker form och strö riven ost över och gratinera i ugnen tills osten fått fin färg!
I väntan på att dessa små skönheterna har växt till sig ska ni även få mitt recept på Rabarberkompott. 1 1/2 liter ansad rabarber dom skurits i bitar. 3 dl jordgubbar (jag brukar ta frysta) 4 dl syltsocker 1gelatinblad 1 dl portvin Blanda rabarber och jordgubbar i en kastrull. Koka ca 15 min. Rör ner syltsocker och koka 5 min till. Rör ner portvinet och det blötlagda gelatinbladet. Låt svalna. Rör om och fyll burkar. Ät och njut, gärna med brieost på hembakta havrekex! Kram och ladda alla solceller!

Kommentera här: